Viime viikolla pohdiskelin sitä, kantaako hyvä työelämässä ja saako paha palkkansa vai muutummeko koko ajan kylmemmiksi ja kovemmiksi oman edun tavoittelijoiksi.

Aiheesta ja sen ympärillä käydystä keskustelusta sisuuntuneena päädyin siihen, että pakkohan hyvän on kantaa – muuten kyynistymme ja katkeroidumme turhaan, ja se jos mikä auttaa ainoastaan junnaamaan paikallaan tai pakittamaan. Ja sitähän emme halua.

Siispä, houkuttelevan oman edun tavoittelun sijaan kannustaisinkin meitä kaikkia miettimään niitä pieniä asioita, joilla voimme tehdä työkavereiden päivästä paremman ja – uskon – samalla parantaa myös omaa päiväämme. Hyvistä teoista tulee nimittäin sekä itselle että teon kohteelle hyvä mieli, mikä taas kannustaa molempia toimimaan useammin kaikkien etu mielessä. Laitetaan siis hyvä kiertämään pienillä teoilla, kuten näillä kolmelle simppelillä jutulla, joihin jokainen pystyy:

1. Ole läsnä

Houkutus räplätä puhelinta tai vastailla sähköposteihin kesken palaverin tai kollegan puheenvuoron on suuri, tiedän, mutta on myös äärettömän epäkohteliasta toimia näin. Sen sijaan, että osoittaisit sanattomalla viestinnälläsi ettei sinua kiinnosta pätkääkään, mitä palaverissa käsitellään, ota itseäsi niskasta kiinni ja joko a) keskity vaikka väkisin tai b) kerro, ettei aihe ole sinulle oleellinen ja pyydä josko voisit poistua. Molemmat vaihtoehdot ovat rehdimpiä kuin sanaton jurnuttaminen.

2. Sano jotain kivaa joka päivä

Suomalaisille on yleensä hankalaa kehua muita spontaanisti. Ehkä tämä juurtaa aikaan, jolloin kehujen ajateltiin ylpistävän vastaanottajaansa, tiedä häntä. Oli miten oli, jokainen meistä tietää tunteen joka tulee, kun vastaanottaa kehuja: lämmin fiilis ja hyvä mieli kenties loppupäiväksi on taattu, kun kollega sanoo jotain kivaa. Mitäpä siis jos kehuisit yhden tyypin päivittäin, oli se sitten kiva pusero tai hyvin vedetty palaveri, kehut saavat aikaan yleensä hyvän kierteen, jossa kehuttava myös jatkaa kehumislinjalla. Pienellä teolla voi siis olla yllättävän laajat vaikutukset työyhteisössä, jos hyvälle mielelle ja positiivisuudelle antaa tilaa.

3. Käyttäydy

Kohtelias käytös työpaikalla tuntuu olevan itsestäänselvyys, mutta joskus tässäkin asiassa tarvitaan ryhtiliikettä. Tarkkaile ensin omaa tekemistäsi: annatko muiden puhua vai keskeytätkö koko ajan, muistatko kiittää ja myös hymyillä? Sanaton viestintä on osa kohteliasta käytöstä, joten muista että ilmeesi ja eleesi saattavat puhua aivan eri kieltä kuin suusi, jos et tarkoita mitä sanot –saatat siis vaikuttaa tympeältä vaikket sitä tarkoittaisi. Muiden huomioiminen on kohteliasta, joten kiinnitä erilaisissa työtilanteissa huomiota siihen, miltä sanomisesi ja tekosi muista saattavat vaikuttaa.

Summa summarum: hyvillä ja muut huomioivilla pienilläkin teoilla saa yllättävän paljon hyvää aikaan työyhteisössä, sillä usein hyvät teot lähtevät kiertämään. Kannattaa kokeilla.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Kommentit

12

esimiestyöskentely avainasemassa

Miten työyhteisön voi odottaa voivan hyvin jos esimies ei osaa sanoa huomenta tai päivän päätteeksi poistuu työpaikalta sanomatta mitään. Esimiehen tärkein tehtävä tuntuu olevan kytätä pieniä ilmoitettuja myöhästymisiä ja raportoida HR-johtajalle. Hyvin tehdystä työstä ei kommentteja heru, ongelmatilanteissa apua pyydettäessä sitäkään ei löydy. "Yritä nyt vaan vielä raportoida sinne tai tänne". Työntekijä osaa kyllä käytöstavat mutta tämän päivän esimiehiltä ei sellaista osaamista odoteta, kai.

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.