Asiantuntijaprofiilin luominen, rakentaminen ja ylläpitäminen on osa nykypäivän tietotyöläisen elämää – tapahtui se sitten somessa tai ei. Valintasi ja tekosi työelämässä rakentavat mielikuvaa sinusta, joten mikset hyödyntäisi somea osana tätä?

Olen kirjoittanut somen hyödyistä työnhaussa monet kerrat ja vinkannut blogin lukijoita hyödyntämään somea niin työnhaussa kuin rekrytoinnissakin, sillä fakta on se, että somessa suurimman osan sidosryhmät, verkostot ja kohderyhmät luuraavat. 

Mutta miten päästä alkuun asiantuntijaprofiilin rakentamisessa nimenomaan somessa? Kysehän on lopulta, kuulosti miten hassulta tahansa, itsensä markkinoimisesta – tai tarkemmin sen oman osaamisen markkinoimisesta. Kaukana ovat ne ajat, jolloin asiantuntija pystyi luottamaan pelkkään edellään kiirivään maineeseensa puskaradiossa – nyt mainetta rakennetaan aktiivisesti itse eri kanavissa. 

Alkuun kannattaa miettiä pari asiaa. Ensinnäkin kanavat: asiantuntijaprofiilin rakentaminen kannattaa pääsääntöisesti keskittää kahteen kanavaan, Twitteriin ja LinkedIn:iin, sillä nämä profiloituvat nimenomaan asiantuntijakeskusteluun, joka taas sopii tähän puuhaan. Turha käyttää aikaansa jokaisen uuden some-kanavan hanskaamiseen, jos nämä kaksi eivät ole ensin hallussa – ammatillisesti. Twitterin ja LinkedIn:n osalta alkuun pääsee luomalla profiilit ja verkostoitumalla: tarkista, että profiilisi ovat kunnolla täytetyt (ota mallia muilta) ja seuraa ja kontaktoi ensin tutut työelämästä ja sen jälkeen ala hakea sopivia omaa alaasi liippaavia seurattavia. Molemmissa kanavissa on hyvät hakutoiminnot, joiden avulla löydät sekä kiinnostavaa oman alan seurattavaa sisältöä että henkilöitä, joiden ajatuksia haluat feediisi.

Kun kanavat on pystytetty ja seurattavia on listalla jo useampia, on aika julkaista jotain. Molemmissa kanavissa mainiointa on keskustelu, joten kannattaa aidosti panostaa oman sisällön tuottamiseen, eli kommentointiin ja keskusteluun. Tässä kohtaa kannustan vain kokeilemaan rohkeasti ja aloittamaan helposta kuten kollegan postauksen kommentoinnista. Kun pikku hiljaa pääset julkaisukynnyksen yli, huomaat kommentoivasi erilaisia keskusteluita ja osallistuvasi jo aktiivisemmin. Tavoitteenahan on rakentaa omaa asiantuntijuutta myös somessa, joten mieti itsellesi joku tavoite sen suhteen, miltä haluaisit asiantuntijaprofiilsi näyttävän somessa tietyllä aikavälillä. Tavoite voi olla, että osallistut vaikkapa kerran viikossa omalla alallasi relevantteihin keskusteluihin. 

Mieti, mistä ammattiisi ja osaamiseesi liittyvistä aiheista haluat keskustella ja mihin aiheisiin sinulla on selkeä kanta. Näistä on helpoin aloittaa myös omien sisältöjen julkaisu. Mieti myös, ketkä alan vaikuttajat ovat kiinnostavia ja miksi, ja ota reippaasti paremmilta ja kokeneemmilta mallia. 

Suomessa eri alojen asiantuntijoiden piirit somessa ovat usein vielä melko pienet ja vain harva erottuu aktiivisena. Tämä kannattaa muistaa positiivisena asiana, sillä mahdollisuutesi erottua ja aidosti luoda merkittävä profiili ovat enemmän kuin hyvät. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei mikään tule ilmaiseksi ja että somessakin aktivoituminen merkitsee aidosti sitä, että teet myös töitä asiantuntijaprofiilisi kehittämisen eteen. Mutta mitä todennäköisimmin et tule katumaan tätä panostusta myöhemmin – ennemminkin mietit, mikset aloittanut aiemmin. Ja vain kokeilemalla selvität, mitä kaikkea some sinulle asiantuntijana voi tuodakaan.

 

 

Paula Narkiniemi

Twitter: @PoolaKristiina

Vapaa kirjoittaja