Olen monesti törmännyt sellaiseen väitteeseen, että nainen ei voi olla hyvä myyjä. Tilastojen mukaan huippu-naismyyjät tienaavat kuitenkin pitkälti yli 6000 euroa kuukaudessa. Olenpa kuullut myös huulenheittoa ja ratkiriemukasta päin näköä vihjailua myös siitä, että syvään uurrettu kaula-aukko ja lyhyt hame varmasti takaavat kaupanteonkin.

Uskon, että leijonanosa myyjistä haluaa vakuuttaa asiakkaan ammattitaidollaan, ja tuon tyyppiset kommentit saavat veren kiehumaan.

On pakko myöntää, että f-to-f myyntityö on naiselle haastavampaa kuin miehelle. Varsinkin kun puhutaan asiantuntijapalveluiden myynnistä. Itse olen parikymppinen naismyyjä, ja uskottavuuden eteen täytyy tehdä kaksin verroin työtä saman ikäisiin mieskollegoihini verrattuna. Toki nuori ikä voi jo itsessään vaikuttaa henkilön uskottavuuteen tällä alalla. Uskottavuuden eteen voi kuitenkin tehdä töitä, ja ainakin itselläni sen eteen tehty työ on auttanut.

Kun myyjänä tarvitset parempia pelipaikkoja, voit helpottaa hommaasi lähtemällä rakentamaan uskottavuutta niin, että asiakas tietää sinut ja ammattitaitosi jo ennen tapaamista. Tämä siis koskee kaikkia myyntialalla työskenteleviä, ei pelkästään naisia. Lähde verkostoitumaan alueellasi, käy tilaisuuksissa joissa asiakkaasikin käyvät, pidä puheenvuoroja ja koulutuksia, kirjoita blogia ja ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Tuo siis osaamistasi esiin niin, että alueen/alasi yrittäjille tulee nimesi mieleen kun tarve tarjoamillesi tuotteille tai palveluille tulee. Jokaiselle myyjälle on hyötyä siitä, että luottamusta on rakennettu jo ennen tapaamista.

Opiskele myymäsi palvelut tai tuotteet ja niihin liittyvät esimerkit ja aihepiirit niin hyvin, että asiakas pitää sinua asiantuntijana. Näin voit antaa asiakkaalle vinkkejä ja neuvoja jo palaverin aikana. Asiakaskäynnillä kerro referenssinä projektista jossa olet ollut mukana ja josta tiedät paljon, älä pelkästään lado yritysten nimiä pöytään.

Olen huomannut, että nyt kun olen vähän yli vuoden ollut aktiivinen tällaisessa toiminnassa, jota myös fiinisti social sellingiksi voidaan kutsua, on työ helpottunut huomattavasti. Myös yhteydenottoja on alkanut sadella aivan eri tahtiin, ja asiakkaat jopa ihmettelevät että enkö olekaan se projektin toteuttava osapuoli. Uskottavuuden rakentaminen vie aikaa ja vaatii vaivaa, mutta mielestäni on ollut täysin sen arvoista. Mieti oletko sinä valmis helpottamaan työtäsi pitkällä tähtäimellä, vai räämmitkö mieluummin kuukaudesta toiseen?

 

Kati Viikilä toimii myyntipäällikkönä ja osakkaana Myynninmaailma Oy:ssä, joka tarjoaa yrityksille palveluita myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Katin työnkuvaan kuuluu uusasiakashankintaa, avainasiakkuuksien hoitoa ja jonkun verran asiantuntijatehtäviä esimerkiksi koulutusten ja puheenvuorojen muodossa.

 

Kommentit

7

Mieslukija

Voisiko uskottavuusvaikeudet johtua sen sijaan siitä, että sinulla on vain tradenomin tutkinto ja vielä muutama vuosi sitten olit assistentti ja urheilutarvikemyyjä? Ei kaikki aina johdu siitä että on nainen.
4

Eeva Makkonen

Kyllähän myynnin tilanteet vaihtelevat kohtaajien ja kohtaamisten välillä. Oma kokemus myyjistä on 80%:sesti hyvä riippumatta sukupuolesta tai iästä, koulutuksesta tai sen hetkisestä habituksesta. Myös oman osto-osaamisen taso voi vaikuttaa kokemukseen.
2

Toinen, harmitteleva mieslukija

Ihan vierestä katsottuna olen useasti saanut todistaa tämän tekstin kirjoittajan edenneen urallaan nykyiseen asemaansa juurikin kaula-aukko ja lyhyt mekko edellä. On kyllä ahkera persoona, mutta kyllä harmittaa lukea näin tekopyhää tekstiä "oppaana naisille" kun kirjoittaja on itse käyttänyt kaikki "oljenkorret". Puhdistaako kenties omaa omatuntoaan tällä...?
12

Kati Viikilä

Kiitos asiattomasta kommentistasi “harmitteleva mieslukija”. Minulla ei ole mitään syytä puhdistaa omatuntoa, koska taidat tietää itsekin, että kirjoittamasi kommentti on asiaton eikä liity minuun millään tavalla. Juuri tuollaisten kommenttien takia koen tärkeänä auttaa myyntityössä olevia naisia/uraa tekeviä naisia eteenpäin, koska edellä mainittuja oletuksia vastaan saavat monet naiset taistella. Käsittämätöntä tässä on myös se, että osa naisista on sellaisia, että he eivät voi tukea toisia naisia työelämässä, vaan päinvastoin yrittävät painaa alas. Kommentoija varmasti tietää mistä puhun. Koska olemme vanhoja tuttuja, niin voidaan jatkaa keskustelua puhelimitse tai sähköpostilla ja vaikka tavata. Olisi mukava saada tämä palaute myös rakentavasti kasvotusten. Otahan yhteyttä: kati.viikila@myynninmaailma.fi tai puh. 044 7653 210 - Kati

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.