Syksy ja sen mukanaan tuomat työ- ja harrastuskiireet vyöryvät päälle paraikaa varmasti monissa kodeissa ja työpaikoilla.

Kesän jäljiltä olo tuntuu ehkä hieman tavallista jähmeämmältä ja yhtäkkiseen kiireeseen ja moninaisiin aktiviteetteihin on vaikea orientoitua kunnolla. Joka paikkaan pitäisi ehtiä ensin töissä ja sitten vielä vapaa-ajallakin. Suoraan sanottuna aikataulukaaos kaatuu niskaan kuin sangollinen kylmää vettä. Ja sehän vasta ahdistaakin ja lisää kierroksia koneeseen.

Omaa(kin) tilannettani helpottamaan ja aikataulujeni yhtäkkistä kaoottisuutta setvimään ryhtyessäni päätin heti kärkeen turvautua verkon voimaan – joten eikun googlaamaan. Äkkiseltään selvisikin, ettei hätä olekaan tämännököinen jos kysytään life coacheilta tai työelämän valmentajilta: apua aikataulukaaoksen selättämiseen on netti pullollaan ja vinkkejä löytyy jokaiselta itseään vähääkään kunnioittavalta self-help-gurulta. 

Ongelmaksi alkoikin hetken surffailun jälkeen muodostua runsaudenpula: jos vinkkejä löytyy näin joka lähtöön, mistä tiedän, mikä sopii juuri minulle – muuten kuin kaikki sadat kikat reippaasti kokeilemalla, mihin minulla saati muillakaan tuskin on aikaa tai viitseliäisyyttä? Aikani erilaisia vinkkejä ja niksejä selailtuani ajatuksissani alkoi hahmottua muutaman merkittävimmän vinkin kovin kärki: priorisointi, aikataulutus ja erilaiset "to do” ja ”will do” -listat. Summa summarum, kun priorisoit ja tämän jälkeen aikataulutat eri tehtävät ja toimenpiteet, voit tyytyväisenä lopuksi yliviivailla suoritettuja tehtäviä erilaisilta ”to do” -listoilta ja kokea aikataulunhallinnan tunteen konkreettisella tasolla. 

Kuulostaa helpolta ja järkevältä, eikö? Käytännössä toteutus kuitenkin usein ontuu jo alkumetreillä niin pahasti, että ”to do” -listat unohtuvat jonnekin muistivihkojen sivuille, aikatauluissa tapahtuu sekaannuksia ja tulee päällekkäisyyksiä ja lopulta prioriteetitkin menevät uusiksi. Toisin sanoen ”life happens”. Tämän tosiasian ymmärtäminen ainoastaan lisäsi tuskaani, joten mikä sitten neuvoksi?

Kuin sattumalta törmäsin Twitterissä blogipostaukseen, jossa luvattiin antaa kaikkien aikojen paras ohje ajanhallintaan. Ja sehän oli suorastaan nerokas kaikessa yksinkertaisuudessaan: tee vähemmän. Voisiko ongelmaa ja sen ratkaisua paremmin kiteyttää?

Jos uskot, että voisi, käy vastaamassa Oikotie Työpaikkojen kuukauden kilpailuun, jossa kysytään tällä kertaa ”miten selätät aikataulukaaoksen?” ja kerro omat niksisi härdellin hallintaan.

Paula Narkiniemi
Vapaa kirjoittaja
Twitter: @poolakristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.