Lomareissulla pysähdyimme Kuusamon suurpetokeskuksella. Opastettu kierros päästi parin metrin päähän tirkistelemään karhuja, kettuja ja ilveksiä.

Opas kertoili pienelle ryhmälle kattavasti karhuista ja niihin liittyvästä. Kuuntelemalla häntä ja katselemalla karhuja minä ainakin opin paljon uutta näistä metsän kuninkaista. Joukossa oli kuitenkin yksi herra, joka päätti kertoa välillä oppaan päälle ja pääsääntöisesti ennen opasta kaiken tietämänsä karhuista. Eikä se muuten loppunut muidenkaan eläinten kohdalla.

Olipa karhu, kettu, susi tai poro, kaikkien näiden jälkiä hän oli pihassaan nähnyt, ampunut tai muuten vain oli kyseisen lajin asiantuntija. Aina kaikki oli isompaa ja parempaa kuin suurpetokeskuksen aitauksissa. Toisella aitauksella huomasi, kuinka valtaosa muusta turistiryhmästä opas mukaan lukien alkoi kyllästyä tähän selittäjään.

Aika usein näitä samanlaisia oman erinomaisuutensa todistajia tapaa myynnissäkin. Pahimmassa tapauksessa asiakkaalle on kerrottava koko osaamisensa kaari, halusi asiakas tai ei, tai tekipä hän sillä tiedolla mitään. Usein myyjän käytös muuttuu asioiden suurenteluksi ja taisteluksi asiakkaansa voittaakseen. Aina aivan turhaan.

Meillä jokaisella on tarve tulla kuulluksi ja tunnustetuksi. Onpa työ mikä tahansa, asiakkaan, esimiehen tai kollegan palaute on tärkeää motivaation, hyvinvoinnin ja kehittymisenkin kannalta. Organisaatioissa, joissa palautetta ei anneta tai palaute annetaan vain negatiivisen kautta, tällaiset itsensäkehujat ovat valtaa pitävä ryhmä. Omaa osaamistaan on tuotava esiin, koska palautteen puuttuessa myyjä on epävarma omasta asemastaan. Osittain tämäkin saattaa johtua itsetunnosta ja luottamuksesta, sen puutteesta tai ylikorostumisesta. Ammattilaisuus on enemmän tekoja kuin sanoja. Kovimman ammattilaisen ei koskaan tarvitse kertoa olevansa ammattilainen. Sen näkee, tuntee ja kuulee kaikesta mitä hän tekee.

Tue lastasi, työkaveriasi, alaistasi palautteen avulla. Kun on syytä, kerro hänelle onnistumisista, tarpeellisuudesta ja anna lisää motivoivaa tekemistä. Anna myös palautetta, jolla toinen voi kehittää tekemistään. Huomaat kuinka itsetunto ja (itse)luottamus kasvavat kohisten. Jos sinusta tuntuu siltä, että ammatillinen itsetuntosi tai luottamuksesi on kadoksissa, opiskele lisää. Eikä se tarkoita aina koulun penkille menoa. Kirjasto, Youtube, Google tai jopa puhelimesi appikaupat auttavat sinua eteenpäin. Kannusta ja kasvata kotona tai työssäsi itseensä luottavia ammattilaisia. Heidän ei tarvitse selittää ja päteä. Heidän tekonsa puhuvat puolestaan.

Kirjoittaja Pasi Rautio on myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies ja yrittäjyysvalmentaja.

Lisää Pasin ajatuksia löydät osoitteesta

www.pasirautio.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.