Työsuhde-edut tuntuvat elävän murroksessa, aivan kuten työelämäkin - enää auto tai kulmahuone eivät ehkä riitäkään, kun työntekijöiden arvot muuttuvat.

Työpaikkailmoituksiin on perinteisesti listattu klassisia työsuhde-etuja, tai oikeastaan useimmiten todettu niiden olevan hyvät siinä kohtaa ilmoitusta, jossa kerrotaan mitä työnhakija ”saa”. Mutta miten yritys voi tietää, mitä etuja työnhakija arvostaa? 

Eräässä aihetta käsittelevässä Twitter-keskustelussa joku mainitsi työsuhde-eduksi hyvän johtamisen, toinen mahdollisuuden etätyöhön. Kaukana ollaan siis perinteisistä maallisista eduista, kuten bonuksista tai siitä autosta. 

Työntekijöiden arvot ovat muuttuneet muun elämän arvojen muuttumisen myötä, ja tänä päivänä työssä arvostetaan eri asioita kuin vaikkapa 2000-luvun alussa, jolloin materia ja kulutusyhteiskunta olivat arvossaan. Enää ei ole yhtä tärkeää haalia materiaa, jolloin se messevä autokaan ei ole tärkeä, vaan elämältä kaivataan kokemuksia ja arvoja vastaavia elämyksiä. 

Työntekoon muutos heijastuu toiveena sovittaa oma työ muun elämän kanssa balanssiin. Saatetaan haluta sen etätyön lisäksi arvoja vastaava työnantaja, joustavat kehittymismahdollisuudet ja työaika, joka mahdollistaa kehittymisen muillakin elämän osa-alueilla. Tai sitä hyvää johtamista.

Työnantajien kohdalla tilanne on haasteellinen, jos missään kohtaa ei olla vielä pysähdytty miettimään, mitä työntekijät - nykyiset ja vanhat - oikeasti haluavat työnantajaltaan, sen palkan lisäksi. Miten työ ja työnantaja koetaan? Sillä jos työntekijäkokemusta ei vielä mietitä, edessä voi olla hankalat ajat kilpailun kiristyessä halutuimmista osaajista. Joku muu nimittäin miettii ja pyrkii aktiivisesti vastaamaan kysyntään.

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina