Kiinnostaako huomisen menestys ja onnistuminen sinua kuten minua? Onko sinulle koskaan käynyt niin, että epäonnistuminen on harmittanut, jopa suututtanut? Minulle on käynyt niin, aika useinkin. Vast'ikään luin kolmen professorin artikkelin virheistä kehittymisen avaimena. Jos sinä haluat kehittyä tai kehittää organisaatiotasi, tämä on ehkä tärkeimpiä ajatuksia pitkään aikaan! Minä olen nähnyt tämän ajattelun hyödyt niin johtajana kuin muiden toiminnan kehittymisessä mukana olleena asiantuntijana.

Me suomalaiset pyrimme virheiden minimointiin hieman ylikorostuneesti, meillä on jopa lausahdus "nokka kohti uusia epäonnistumisia". Onko teillä rakennettu laatu-, toiminta- tai johtamisjärjestelmä, jonka tarkoituksena on estää virheet? Tuleeko teillä virheitä järjestelmästä huolimatta? Saatteko joskus kriittistä asiakaspalautetta kun asiat eivät ole menneet kuten asiakas ajatteli. Vaikka ette olekaan ainoat, joille niin käy, niin silti se tuntuu epämukavalta, vai mitä?

Mutta  mistä on kyse, kun on organisaatioita, jotka juhlistavat virheitä? Ja miksi ne ovat niin menestyviä? Pärjäävät hyvin henkilöstötyytyväisyyden, taloudellisen tuloksen ja asiakaspalautteen mittareilla. Virheet ovat itse asiassa tuon menestyksen avain. Virheiden kautta voidaan saavuttaa suurempi onnistuminen. Se on vaikeaa, mutta ei suinkaan mahdotonta. Suurin osa menestyksistä ja innovaatioista itse asiassa perustuu virheisiin, vaikka aina ei edes olisi kyse systemaattisesta tavasta tehdä töitä. Haluaisitko sinä tehtä tuotteen, joka on yhtä laajasti käytetty, kuin Post-it lappu. Sen taustalla on virhe, "huono" liima joka antoi aivan uusia mahdollisuuksia.

Kaikki virheet eivät ole eduksi, jotkut maksavat paljon. Ajatellaanpa vaikkapa Tsernobylin onnettomuutta. Siinä tapahtui testauksen aikana virhe, jonka seuraukset ovat maailman historiaa. Virheisiin liittyy myös vahvasti tunteet. On epämukavaa tunnustaa virhe ja on yhtä epämukavaa muistella sitä. Vielä ikävämmältä tuntuu, kun joku muistuttaa meitä "sinä silloin mokasit”.

Virheiden vähentämiseen tulee pyrkiä, mutta on tärkeää että siitä ei muodosta kehittämisen estettä, toiminnan kahletta! Siksi on tärkeää tunnistaa missä on ne kriittiset kohdat, jotka pitää suojata ja missä on tilaa kokeiluille. Kokeiluissa tapahtuvista virheistä on aina mahdollista (ja pitäisi) oppia. Niillä on merkittävä rooli kehittymisessä. Virheen pitäisi herättää ajattelemaan perinteisen mallin ulkopuolelta, uudella tavalla ja uudella mallilla. Virhe pitää perata, suolistaa, viipaloida ja fileoida, jotta siitä saa kaiken irti. Tämä rakentaa organisaatioon kehittämisen ja kehittymisen kulttuuria. Ja toisinaan avaa aivan uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle! Ajattele, jos sinä pääsisit myymään ne miljoonat Post-it lappuniput!

Virheet ovat sinulle ja organisaatiollesi myös äärimmäisen arvokas signaali tulossa olevista muutoksista. Ne voivat olla ensimmäisiä hiljaisia signaaleja, jotka kertovat ympäristön ja liiketoiminnan muutoksesta. Se, mikä eilen vielä oli hyvää ja kelvollista, voi tänään ollakin jo hieman virheellistä. Tämä virhe pitää saada kiinni, jotta sinulla on huomennakin menestyksekäs työpäivä.

Virhe on siis itse asiassa viisautta parhaimmillaan. Virheisiin liittyvä hyljeksiminen, kieltäminen ja poissulkeminen ovat organisaation kannalta merkittävä riski. Ja silti me usein sanomme, älä enää tee tuota virhettä. Oikea kommentti virheen kohdatessamme on "mitä sinä ja mitä me voimme   tuosta virheestä oppia?". Virheestä rankaiseminen johtaa virheitten   piilottamiseen, korjaava palaute ja tuki jatkossa parempaan toimintamalliin tuottaa enemmän ja lisäksi vaatii jatkossa organisaatiolta vähemmän resursseja.

Virheen muuttaminen viisaudeksi on johtajan ammattitaitoa parhaimmillaan. Virheiden vähentyminen tapahtuu parhaiten, kun ihmiset oivaltava virheen todelliset syyt ilman syyllisyyden tunnetta. Tämän seurauksena kontrolloinnin kustannukset pienenevät ja samalla työhyvinvointi paranee. Työhyvinvoinnin parantuminen vaikuttaa suoraan organisaation tuottavuuteen ja tulokseen. Virheen kautta löytynyt uusi ja parempi ratkaisu antaa työntekijälle innostusta ja sitoutuneisuuta paljon pidempään ja voimakkaammin kuin palkankorotus.

Vastaus on siis ehdottomasti kyllä Virhe on viisautta tärkeämpää! Viisaus vie tiettyyn pisteeseen, virhe auttaa rajojen ylitse.Virheiden jakamiseen tulee rohkaista. Paras tapa on esimerkkien kautta. Olipa se sitten sinun oma virheesi, tai jonkun muun. Virheen kääntäminen opiksi ja siitä kiittäminen rakentaa työyhteisön kulttuuria positiiviseen suuntaan. Tiesitkö muuten, että henkilöstön positiivisuus ratkaisee myös sen paljonko asiakkaanne ostavat ja paljonko he ovat ostetusta yksiköstä valmiita maksamaan?

Aloita tänään. Valmenna itsesi ja sen jälkeen työyhteisösi hyödyntämään virheitä. Käytä apuna tunneälyvalmennusta, ja pääset nopeasti seuraavalle tasolle! Haluatko tietää lisää? Jos olet PK-yrittäjä tai esimieasemassa, laita sähköpostia, niin kutsun sinut jäseneksi ilmaiseen keskusteluryhmään. Niissä käydään näitäkin asioita perusteellisemmin ja luottamuksellisesti lävitse. Johtajuustaito.fi on ihmisten ja organisaatioiden tuottavuuden ja hyvinvoinnin kehittämiseen erikoistunut valmennus- ja testausorganisaatio. Yli 800 ihmistä Twitterissä ja lähes 2000 ihmistä LinkedIn kokee saavansa minulta jotain hyödyllistä. Joko sinä olet joukossa mukana? Voisiko kaverisikin hyötyä sinne pistämistäni ajatuksista? Jos, niin kerro ihmeessä hänelle!


Kari I. Mattila, Johtajuuden kehittäjä, Improving Your leadership

Katso valmennustarjonta hakusana johtajuustaito

www.johtajuustaito.fi

PS. KURKKAA KIRJAA

 


 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.