Viime aikoina työntekijäkokemus – ja useissa tapauksissa nimenomaan sen puute – on puhuttanut työelämässä. Mistä on kyse ja miksi aihe on juuri nyt niin tärkeä?

Työelämä on melkoisessa murroksessa: osaavista asiantuntijoista alkaa olla suorastaan pulaa ja työnantajien on vuosien työmarkkinoiden ”valta-asemansa” tullessa päätökseen pakko alkaa miettiä, miten erottua muiden työnantajien joukosta. Enää ei riitä, että julkaisee työpaikkailmoituksen, jossa kehuu yrityksen kulttuuria ja tarjoamia etuja – nyt ne pitää todentaa, sillä työnantajien maine rakennetaan nimenomaan somessa ja verkossa. Ja nimenomaan niiden työnantajakuvakampanjoiden ulkopuolella.

Työnantajabrändin tai –maineen rinnalle puheenaiheeksi onkin noussut työntekijäkokemus, joka sanalla sanoen kertoo siitä, minkälaista juuri tämän työnantajan palveluksessa on työskennellä. Yrityksissä on hiljalleen alettu ymmärtää, että silläkin on väliä, minkälainen työntekijöiden kokemus omasta työstään ja työnantajastaan on, sillä tämä vaikuttaa työntekijöiden viihtymiseen työpaikalla sekä tätä kautta lopulta myös yrityksen tulokseen. Onnelliset työntekijät tekevät tutkitusti parempaa tulosta ja jälkeä.

Työntekijäkokemuksen ytimeen pääsee helposti kysymällä ”minkälaista oli tänään tulla töihin?”. Vastaus paljastaa paljon, kokeile vaikka.

Aloilla, joilla on jo pitkään ollut pulaa osaavista tekijöistä – kuten koodareista ja analyytikoista – on ymmärretty jo vuosia sitten työntekijäkokemuksen merkitys yrityksen tuloksen kannalta. Jos osaavat tyypit eivät viihdy ja näiden työpanos on yrityksille kriittisen tärkeää, he voivat siirtyä muuallekin osaamisensa kanssa, sillä kysyntää riittää. 

Onkin ensiarvoisen tärkeää yrityksen menestyksenkin kannalta, että työntekijöistä pidetään huolta. Tämä ei tarkoita vain biljardipöytää neukkarissa tai kivaa kahvikonetta, vaan aidosti kiinnostavia ja haastavia tehtäviä, työsuhde-etuja ja vaikkapa mahdollisuutta joustavasti sovittaa perhe-elämä työn kanssa. Toki kivat toimitilatkin auttavat asiaa, mutta pääasia on panostaa siihen, että työntekijät aidosti viihtyvät. Se näkyy sitten viivan alla. 

Vanha pölyttynyt käsitys siitä, ettei työ saisi olla hauskaa tai se ei ole tuottavaa, on vihdoinkin heitetty romukoppaan kun tutkimusten kautta ollaan ymmärretty työntekijöiden onnellisuuden vaikutus työtulokseen. Harva pystyy parhaaseen tulokseen yhtään missään huonolla fiiliksellä, mutta kun fiilis on hyvä, suorituskin paranee. Käy järkeen, eikö?

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina