Olen ihmetellyt tätä jo vuosia, ja edelleenkin vain harva työnantaja osaa vastata otsikon kysymykseen työpaikkailmoituksessaan: miksi ihmeessä tulisin juuri teille töihin?

Työpaikkailmoitus jos mikä on potentiaalinen paikka ja erinomainen tilaisuus kohentaa työnantajakuvaa ja erottua rekrytoivien yritysten joukosta – joita on muuten paljon. Tästä huolimatta harva hyödyntää tätä foorumia riittävän tehokkaasti.

Joka kerta kun näen ilmoituksen, jossa työnantaja kuvailee tarkoin kriteerein ihanne työnhakijakandidaattiaan, muttei kerro sanallakaan mitä erityistä tarjottavaa yrityksellä itsellään on tälle supertyypille, nousevat niskakarvani pystyyn. Tilanne on vähän sama kuin seuranhakumarkkinoilla: parhaat on usein jo varattu ja ne vapaalla jalalla olevat, jotka ovat todellisia saaliita, harvoin lähtevät ihan kenen tahansa matkaan.

Erityisesti kilpailtaessa huippuasiantuntijoista – joiden havittelu oman yrityksen leipiin nimetään monella ihan strategiassa asti tavoitteeksi – tulisi panosten olla edes hitusen kovemmat rekrytoinnissakin. Huiput kyllä tietävät arvonsa ja osaavat ja uskaltavat vaatia työnantajaltaan arvoaan vastaavaa palkkaa, etuja, kohtelua ja uramahdollisuuksia. Siksipä tuntuukin kovin hassulta, että vain kourallinen yrityksistä on ymmärtänyt avoimesti kertoa omasta erinomaisuudestaan työnantajana myös työpaikkailmoituksissaan. Enää ei yksinkertaisesti riitä, että olet tunnettu brändi tai nimekäs pörssiyhtiö, sillä kiinnostavia työnantajia löytyy nykyään startupeista kansainvälisiin jätteihin, eikä tunnettu brändi ole tae hyvästä työnantajamaineesta. Sen eteen pitää myös tehdä töitä.

Jossain vaiheessa ajattelin, että tämä puute johtuu rekrytointimaailman perinteisestä roolien asetannasta, jossa hakija on lähtökohtaisesti ”alakynnessä” ja työnantaja määrää tahdin. Panosten ja pelisääntöjen muututtua tämä(kään) ilmiö ei kyllä millään selitä kyseistä puutetta. Sitten, ihan käytännön kautta, ymmärsin puutteen aika usein johtuvan yksinkertaisesti siitä, etteivät rekrytoijat tai yritykset itsekään osaa konkreettisesti nimetä omia parhaita avujaan nimenomaan työnantajana. Se, mitä hakijalta odotetaan, tulee kuin apteekin hyllyltä, muttei tämä.

Työpaikkailmoituksiin ollaankin totuttu kirjaamaan ne kaikki kliseet joita muutkin viljelevät sen tarkemmin miettimättä, pitävätkö ne ensinnäkään aidosti paikkaansa tai ovatko ne alun perinkään kenenkään mielestä houkuttelevia. Harva aidosti innostuu ilmoituksessa kerrotusta ”dynaamisesta työympäristöstä” tai ”kivoista työkavereista” jos niiden takana ei ole konkretiaa, joka paljastaa miksi ne työkaverit ovat kivoja tai miten dynaamisuus näkyy työpaikan arjessa. Kliseet ovat kärsineet inflaatiosta, mutta edelleen niihin tartutaan kuin viimeisiin oljenkorsiin.

Olisiko siis paikallaan pohtia vähän isommalla porukalla, että mitkä ne meidän yrityksen uniikit, erottavat tekijät ovat, ja miksi juuri meille on hienoa tulla töihin? Ettei pyörää tarvitsisi keksiä aina uudestaan, tai no, jatkaa kliseiden viljelyä. Uskon, että jokaisesta työpaikasta nämä löytyvät, ja vieläpä erottuvalla ja kiinnostavalla tavalla, jos vain vaiva viitsitään nähdä.

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.