Valitettavasti yhä useammin kuulee keskusteluja, joissa kerrotaan omasta työnhakuprosessista. Pätevä tekijä on saanut maailman myllerryksessä kylmästi kenkää. Toiveissa on löytää uutta tehtävää ja mahdollisimman nopeasti.

Jos aiemmissa töissä ei ole ollut suoraan myynnin ja markkinoinnin kanssa tekemisissä, sananparsissa esiintyy lause ”en mä ainakaan myyntiä halua tehdä”. Myynti nähdään liian usein edelleen tyrkyttämisenä ja silmissä vilkkuu 80-luvun autojobbari kiiltävine nahkatakkeineen. Markkinointi koetaan vain yritysten tehtäväksi, yllään astrofysiikan mystinen huntu.

Harva tulee ajatelleeksi, että juuri työpaikankin metsästys on sitä myyntiä ja markkinointia parhaimmillaan.

Tuote täytyy olla kunnossa. Markkinointikanavat kannattaa varata ja viilata kuntoon. Blogi, LinkedIn, Youtube ja muut sosiaalisen median kanavat täytyy valjastaa työhön. Kuvat ja markkinointiviestit suunnataan ostajalle, eli sille potentiaaliselle työnantajalle. Täytyy uskaltaa kehua itseään ja nostaa oikea viesti oikealle ostajalle esiin. Pitäisi vähän myydä, you know.

Tässä tullaankin kysymykseen, paljonko sitä pintaa pitää vahata ja kiillottaa, kulumia piilottaa ja peltiä silottaa. Kuinka paljon voi itseään kehua retostaa.

Viiden vuoden aikana meillekin on useampi myyjä halunnut töihin. Lisäkäsiä olisi matkan varrella tarvittu, mutta rahkeet eivät olisi tuhansien eurojen kuukausipalkkaan riittäneet. Myyjiä kävi istumassa kahvilla ja kertomassa kuinka erinomaisia luukuttajia ovat. Tietoa ja taitoa riittäisi loputtomiin.

Jokaiselle kerroin mielelläni antavani käyttöön puhelimen, koneen ja loputtoman tuen markkinoinnissa. Työt olisi saanut aloittaa heti ja palkkaa olisin maksanut jokaisesta valmennuskeikasta. Kerroin rehellisesti, että mahdollisuutta ei kuukausipalkkaa ole heti maksaa, mutta omalla tekemisellä saa tienata myymällä niin paljon kuin haluaa. Yksikään ei tarttunut koukkuun.

Liian täydellinen tarina supermyyjästä osoittautui epätodeksi.

Elokuussa palkkasimme ensimmäisen työntekijän. Ensimmäinen rekrytointi osui onneksi kohdalleen. Valinnassa toki auttoi hänen työharjoittelunsa meillä puolitoista vuotta sitten.

Etsimme tekijää ensin myös mollin sivuilta ja ammattikorkeakoulujen rekrysivuilta. Liian täydelliset ihmiset hakivat työpaikkaa. Kukaan ei erottunut tarpeeksi massasta. Kaikki olivat mukavia, nopeita, nokkelia, positiivisia ja hyvällä, nuorekkaalla asenteella varustettuja.

En tiedä mikä headhuntereita ja rekrykonsultteja kiinnostaa, mutta minusta säröttömyys ei toimi. Vähän samalla tavalla, kun kohtaat verkossa uuden tuotteen. Mainospuheiden perusteella paketti, jota sinulle tarjotaan on vähän liian hyvää ollakseen totta. Epäilyksesi herää, eikö?

Kierrän kouluissa puhumassa nuorille asenteesta, motivaatiosta, tavoitteista ja yrittäjyydestä. Annan joka keikalla viisi vinkkiä, joilla kesätyöpaikka irtoaa satavarmasti. Viime viikolla minulta kysyttiin, voiko CV:hen muka kirjoittaa omista kehitysalueistaan. Siis heikkouksista. Vastasin silmiä räpäyttämättä, että voi. En tiedä mitä oppikirjat sanovat, mutta seison sen takana.

Palkkaan jatkossakin ihmisen, joka uskaltaa myöntää ääneen heikkoutensa ja kehittymisen paikkansa. Palkkaan sellaisen tekijän tuhat kertaa varmemmin kuin paketin, joka on liian hyvää ollakseen totta.

Erotu massasta, kerro vahvuutesi ja kehitysalueesi. Ole ihminen. Meissä jokaisessa pitää olla hiukan säröjä joihin tarttua kiinni. Myy, esittele, markkinoi. Ole rohkea.

Kirjoittaja Pasi Rautio on myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies ja yrittäjyysvalmentaja.

Lisää Pasin ajatuksia löydät osoitteesta PasiRautio.fi

Kommentit

57

Duvov

Hyvä kirjoitus! Komppaan satasella. Omassa työssäni olen huomannut erään asian: Sillä ei ole niin väliä millaiset lähtökohdat on vaan kuinka hyvin ihminen haluaa/pystyy kehittymään. Itsensä kehittäjät tiedostavat virheensä ja pyrkivät tekemään yhden mokan vain kerran mikä on hienoa. Lisäksi he kuuntelevat hyvin ohjeita ja noudattavat niitä.
47

hunaja79

Tää on täyttä asiaa. Jotenkin tuntuu, että nykyisin pitää olla hirvee hype päällä. Pitää olla vähintäänkin kaksi lasta, omakotitalo, kaks autoa ja koira. Sen päälle vielä liuta harrastuksia. Sitten pitää olla sosiaalisesti aktiivinen ja olla jotain.. ylipäätänsä pitää olla! Todellisuus kuitenkaan ei ole sitä, mitä moni ajattelee sen olevan. Se on sitä, että jokainen ihminen (työtoveri tai asiakas) on yhtä arvokas, riippumatta ns. Elinpiiristään. Kun jokaiseen kohtaamiseen lähtee avoimesti, kategorisoimatta ketään, saavuttaa parhaimmat tulokset.. ihan missä vaan :) Lopputulemana voi jopa olla itse aidosti onnellinen. Kaikkeen kivaan ei todellakaan tarvitse hirveitä summia. Lumisota viikko sitten..täysin ilmaista. Naurettiin koko perhe kippurassa. Parasta tässäkin oli se, että rehellisyys ja pieni ilo.. Se tarttui muihinkin :)
47

Hohhoi

Jotain vikaa pitää olla työnantajassa joka epäilee jokaista ihmistä joka on hyvä jossain.
48

Pasi Rautio

Mutta eihän se ollut kirjoituksen pointti. Jokainen on hyvä jossakin, ei kaikessa. Jos yrittää myydä liian täydellistä pakettia, se täytyy myös pystyä lunastamaan. En vielä tähän vaiheeseen elämääni ole törmännyt oikeasti täydelliseen työntekijään, joka oikeasti olisi ns. jokapaikanhöylä.
48

emp

miten edellä mainittu pätee yli 55-vuotiaaseen työnhakijaan - heistähän ei ole kiinnostunut kukaan......
48

Pasi Rautio

Jokainen hakija on kiinnostava jos vain osaa markkinoida ja myydä itseään. Harmaasta massastaa on vaikeampi poimia, kuin sellaisesta joka erottuu. Jos jää hokemaan itselleen ja muille sitä 50+ mantraa, jää taatusti ilman paikkaa. Täytyy erottua.
43

jep

Omat kokemukseni työetsinnästä- Suomessa on hyvin vaikea päästä edes "myymään" itseäsi "face to face" työnantajalle, vaikka myyntitöissä se onkin mun mielestä asian ydin, jos et onnistuu siinä, niin mikä myyntiihminen olet:) Lisäksi huomasin sen, että pitää olla just se koulutus, just se ikä...ihme että ei hiusväriä ja pituutta määritellä- ja jos olet rehellinen, niin kun itse olin, oli tulos pyöreä nolla. Edelliset kokemukseni ei kiinnostanut ketään työnantajista, kun koulutus oli muulta alalta ( mutta todella hyvää kansainvälistä myyntityön kokemusta ja tuloksia yht.12 vuotta 42 vuoden iässä), niin siinä kohdassa cv-ni lensi mitä ilmeisemmin roskikseen. Ei auttanut muu kun perustaa oma yritys, myyntihommia ulkomaisille yrityksille...niitä kun kiinnostaa tulokset, ei täydellinen ansioluettelo.
3

Katja

Definitely imagine that that you said. Your favorite <br><br> reason seemed to be at the net the simplest thing to understand of.<br><br> I say to you, I definitely get irked even as folks consider concerns that they plainly <br><br> don't recognize about. You managed to hit the nail upon the highest as smartly as defined out <br><br> the entire thing without having side-effects , folks can take a signal.<br><br> Will likely be back to get more. Thanks<br><br> <br><br> my homepage ... <a href="http://mfpt3.com">rtea</a>
37

aina ekalla heittämällä sisään

ASENNE on tärkein, "Mä oon paras mitä työnantaja voi saada" ja usko itse myös siihen, ole vakuuttava! Älä kuitenkaan ole ylimielinen tai pröystäilevä. Älä aliarvioi itseäsi palkkatoivomusta esitettäessä. OLE KUNNIANHIMOINEN VOITTAJA!

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.