Ystäväni saapui toimistollemme ison paperinipun kanssa. Koko nippu on kirjoitettu täyteen kysymyksiä, vastauksia ja erilaisia ajatuskaavioita. Sininen Ballograf on kurvannut valkoiselle pinnalle isoja ja pieniä pohdintoja tulevasta. Ystäväni istuu edessäni kysyen minulta kysymyksiä. Työpaikka on juuri vahvistettu ja hän haluaa saada omille ajatuksilleen tukea, toisenlaista kulmaa ja ehkäpä lisäideoita uuden pestin aloittamiseen.

Nopeasti käy selväksi, että hän sai työpaikan kysymällä kysymyksiä. Toki osaaminen ja aiempi työkokemus olivat leijonanosa tästä, mutta kysymykset erottivat hänet massasta. Sen oli myöntänyt myös rekrytoija.

Viikonloppuna minulle ilmestyi sähköpostiin työnhakijan viesti. Työtä kysyttiin ytimekkään myyntipuheen ja cv:n kera. Pelkästä poikkeavasta lähestymistavasta olisi työpaikan voinut jo antaa, jos osaamisalue olisi vaan ollut kohdallaan.

Työnhakukin on yhtä lailla myyntitilanne kuten muutkin ”oikeat” myyntitilanteet. Mitä tahansa oletkin myymässä, tärkeintä ovat kysymykset. Kaksi korvaa, yksi suu, käytä niitä siinä suhteessa. Työhaussa on toki tärkeää kuunnella, mitä sinulta kysytään, mutta tärkeämpää on osata kysyä kysymyksiä haastattelijoilta. Kysy kysymyksiä, jotka liittyvät alaan, toimintatapoihin, yritykseen, mihin tahansa, minkä avulla sinä saat paremman kuvan työnantajasta, paikasta ja tulevasta.

Myynnissä kysymysten tarkoitus on saada selville asiakkaan tarpeet, myös ne piilotetut. Samalla tavalla on yritettävä paljastaa ne työnantajan tarpeet. Kun kysyt riittävästi kysymyksiä, osoitat myös sinua haastatteleville ihmisille oman osaamisesi. Kysyminen ei siis ole osoitus siitä, että et ymmärrä, vaan sitä, että osaat katsoa asioita monesta eri näkökulmasta.

Aiemmin kirjoitin omasta polusta ja tavoitteista, niiden ääneen lausumisesta. Kun avaa suunsa, moninkertaistaa mahdollisuuden myös mahdollisuuksien löytymiseen. Yrittäjänä sitä on tavallaan työnhakija koko ajan. Kukaan ei syötä asiakkaita automaatilla eteen, vaan jokainen työ on haettava erikseen.

Asiakkaiden löytymiseen edellytys on markkinointi.

Vaikka markkinointi yleensä ymmärretään isolla tykillä ampumiseksi, siis työnnetään viestiä mahdollisimman isolle massalle, se ei sitä ole. Pitää tarkasti tietää, kuka on kohderyhmääsi ja missä hän viettää aikaa. Kun tunnistaa oikeanlaiset asiakkaat, pitää itseltään kysyä, ratkaiseeko tuotteeni tai palveluni heidän ongelmiaan, tarvitsevatko he juuri nyt apuani ja miten voisin heidän huomionsa herättää.

Aina kun löydät narun, josta voisi vetää, vedä.

Ystäväni sai työpaikan, koska soveltui siihen ja erottui kysymyksillään massasta. Kauppoihin johtaa yleensä viesti, joka on personoitu minulle.

Muista siis työtä hakiessasi tutustua ”asiakkaaseesi” monipuolisesti. Etsi tietoa, kirjoita ylös kysymyksiä, joihin haluat vastauksia ja muista personoida viestisi.

Kirjoittaja Pasi Rautio on myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies ja yrittäjyysvalmentaja.

Lisää Pasin ajatuksia löydät osoitteesta PasiRautio.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.