Viime aikoina olen törmännyt somessa useampaankin keskusteluun, jossa ruoditaan kohtuuttomilla vaatimuksilla varustettua työpaikkailmoitusta. Onko some tehnyt mokien bongailusta helpompaa vai eivätkö työnantajat vieläkään ymmärrä laskea kynää alas riittävän aikaisin työpaikkailmoitusta rustatessaan?

Yliampuvia työpaikkailmoituksia on nähty aina: milloin etsitään suorastaan superihmistä, milloin assarin palkalla työskentelevää alan ammattilaista. Toisinaan halutaan, että tekijä on selkeästi vielä junnu, mutta kokemusta pitäisi olla jo hyvinkin strategisista töistä, toisinaan oletetaan yhden ihmisen hanskaavan koko osaston työt. Yleensä nämä lähinnä hämillisesti naurattavat tai saavat aikaan pienoista sääliä työnantajaa kohtaan, sillä rivien välistä on luettavissa, ettei nyt oikeasti tiedetä, mitä ollaan hakemassa.

Todennäköistä onkin, että kehno ilmoitus on seurausta sille, ettei tosiaan osata kunnolla haarukoida haettavan henkilön osaamista. Todennäköisesti pohjatyö on tehty huonosti ja siitä homma sitten alkaa holtittomasti vyörymään eteenpäin. Syynä voi olla kokemattomuus, tietämättömyys tai osaamattomuus - yhtä kaikki, hallaa huono rekrytointiviestintä joka tapauksessa tekee yrityksen maineelle. 

Kun sitten miettii seurauksia, joita huonosti hoidettu työpaikkailmoittelu aiheuttaa, käy nopeasti selväksi, että työ todellakin olisi kannattanut tehdä alunperin kunnolla - sen verran kovat kertoimet ovat. Sen lisäksi, että yrityksen maine ehkä kokee kolhun, jos ilmoitus päätyy someen riepoteltavaksi, aiheuttaa huono ilmoitus itse rekrytoinnissakin ongelmia. Todennäköisesti tiedusteluiden määrä kasvaa, hakijoista ne halutuimmat eivät edes vaivaudu hakemaan epämääräiseltä tai epärealistiselta kuulostavaa paikkaa ja lopulta saatetaan joutua valitsemaan selkeästi huonommasta hakijamassasta sopivin, vaikka potentiaalia olisi ollut parempaankin. Jokainen tietää, että virherekrytointi on kallis tikki yritykselle, ja todella harmillista myös valitulle henkilölle. Jos siihen asti mennään, huonon rekrytointiviestinnän aiheuttama lasku on jo melkoinen. 

Helposti unohdetaan sekin, että työpaikkailmoitus saattaa olla yrityksen näkyvin ulostulo kuukausiin, jos muuten viestitään harvakseltaan - ja tähän ulostuloon yleensä vielä laitetaan markkinointieurojakin kiinni kun ilmoitusta promotaan eri sivustoilla. Ei kai muitakaan julkisia viestejä anneta roiskia ympäriinsä ihan miten sattuu, joten miksi työpaikkailmoitukset ovat poikkeus, jonka perään kukaan ei tunnu katsovan? Rekrytointiviestintä jos mikä rakentaa yrityksen mainetta, joten ei ole turhaa haihattelua panostaa siihen. Vai mitä tuumaat?

 

 

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina