Yritykset ovat jo pitkään hyödyntäneet hakukoneoptimointia (SEO, Search Engine Optimization) parantaakseen löydettävyyttään hakukoneissa ja sijoittumistaan hakutulosten kärkijoukkoon.

Voit hyödyntää samoja lainalaisuuksia, jotta henkilökohtainen brändisi tulee paremmin näkyväksi mm. potentiaalisten asiakkaiden ja työnantajien sekä muiden yhteistyökumppanien, kuten headhunterien tutkaruudulla. Toisin sanoen, avainsanaoptimoinnin avulla kirkastat itsellesi ja muille, minkä alan tai aihepiirin ammattilainen olet sekä parannat merkittävästi löydettävyyttäsi.

Aiemmassa artikkelissani pohdin, minkä takia avainsanaoptimointi on tärkeää jokaiselle henkilöbrändääjälle. Tässä artikkelissa keskityn konkreettisiin vinkkeihin, kuinka voit parantaa löydettävyyttäsi avainsanaoptimoinnilla. Vaikka keskitynkin avainsanaoptimointiin Linkedinin näkökulmasta, voit hyödyntää samoja periaatteita melkein missä tahansa henkilöbrändisi markkinoimiseen valitsemassasi kanavassa.

LinkedIn on hakukone, josta etsitään tietoa ja yhteistyömahdollisuuksia

Aluksi on tärkeää ymmärtää, että LinkedIn on hakukone, josta etsitään pääsääntöisesti kahta asiaa: tietoa päätöksenteon tueksi tai yhteistyömahdollisuuksia. Se on toisaalta myös erinomainen jalusta, jolle oman osaamisensa voi nostaa kaikkien nähtäväksi. Suomessa on tällä hetkellä yli miljoona Linkedin-profiilia, ja määrä kasvaa kaiken aikaa. Mikäli tuosta massasta haluaa tulla löydetyksi sekä erottautua edukseen, on ammattimaisen profiilin rakentamisen lisäksi osattava käyttää oikeita avainsanoja oikealla tavalla oikeissa paikoissa.

Yhä useampi on jo opetellut henkilöbrändäämisen saloja eli luomaan itsestään positiivisen vaikutelman alansa luotettuna ammattilaisena. Valtaosa Linkedin-profiileista kuitenkin sisältää edelleen melko ohuesti tietoa mm. henkilön vastuualueista, aikaansaannoksista tai vaikkapa tulevaisuuden uratavoitteista.

Vielä harvemmassa on mietitty profiilissa käytettyjä sanoja löydettävyyden ja avainsanaoptimoinnin näkökulmasta. Tämä antaa toisaalta loistavan etumatkan niille, jotka ymmärtävät avainsanaoptimoinnin tuomat mahdollisuudet.

Miten sitten voit soveltaa avainsanaoptimointia omaan LinkedIn-profiiliisi?

Määritä tärkeimmät avainsanat

Aivan kuten mikään menestysbrändi ei voi omistaa kovin montaa sanaa ostajan mielessä, ei yksilökään voi olla kaikkien osaamisalueiden spesialisti. Jopa ns. generalisti-osaajillakin on omat painopisteensä osaamisessaan. Määritä siis tärkeimmät avainsanat, joilla haluat tulla löydetyksi. Minkä alan asiantuntijana haluat erottua? Millä sanoilla alasi osaajia todennäköisesti etsitään?

Valitse mieluummin 2-3 spesifimpää avainsanaa kuin 10 yleisluonteista. Näitä avainsanoja voit sitten viljellä profiilisi eri osioihin erilaisilla taivutuksilla, mutta suosittelisin painottamaan perusmuotoon kirjoitettuja avainsanoja. Asemoit samalla oman henkilökohtaisen brändisi ja osaamisesi markkinoilla.

Pidä kuitenkin huoli, että profiilitekstisi on miellyttävää luettavaa, eikä toista pelkästään avainsanoja toisensa perään. Muista myös olla aito eli avainsanojen tulisi kuvata todellista osaamistasi. Löydetyksi tuleminen on kuitenkin vasta ensimmäinen askel prosessissa. Tämän jälkeen lupaukset täytyy pystyä lunastamaan käytännössä.

Profiilin otsikko

Linkedin-profiileissa näkee mitä mielenkiintoisempia otsikoita. Joku saattaa olla ”Joka alan ammattilainen”, toinen ”Elää unelmaansa”, kolmas on lista erilaisia emojeita ja neljäs puolestaan käyttää virallista titteliään ”Account Manager”. Kolmen ensimmäisen henkilön otsikot eivät toimi lainkaan löydettävyyden kannalta, jälkimmäisin todennäköisesti osuu hakutuloksiin, mikäli etsitään ”Account manageria”.

Hän myös vihjaa selkeimmin, mitä hän tekee työkseen. Todennäköisesti hän on B2B-myynnin tehtävissä, mutta lisätietoa saadakseen lukijan pitäisi tutustua tarkemmin hänen profiiliinsa. Mikäli otsikko ei ole riittävän houkutteleva, lukija todennäköisesti jatkaa seuraavaan profiiliin - erityisesti, jos kyseessä on palveluntarjoajia kartoittava potentiaalinen asiakas.

Profiilisi otsikon tehtävä on herättää lukijan mielenkiinto riittävän vahvasti, jotta hän haluaa tutustua profiiliisi tarkemmin. Ihanteellinen otsikko on ainutlaatuinen ja kertoo yhdellä yksinkertaisella lauseella, minkä alan ammattilainen olet, minkä ongelman ratkaiset tai mitä lisäarvoa tuotat. Aiemmin mainittu Account Manager voisikin tämän artikkelin luettuaan tuunata otsikkonsa vaikkapa tyyliin: ”Delivering Quality Leads for B2B Sales Organizations | Account Manager at ABC Company”.

Tiivistelmä

Tiivistelmässä voit perustella profiilisi otsikossa antamaasi arvolupausta tarkemmin. Pyri kertomaan pähkinänkuoressa ydinosaamisestasi, kokemuksestasi sekä tuomastasi lisäarvosta. Kirjoita ammattimaisesti, mutta tässä kohtaa voit tuoda enemmän persoonaasi esille. Panosta tekstin sujuvuuteen, mutta muista mainita myös avainsanoja sopivissa määrin.

Jos mainitset tiivistelmässä 100 kertaa vaikkapa sanan ”B2B-sales”, se saattaa parantaa löydettävyyttäsi kyseisellä avainsanalla, mutta se ei välttämättä luo sinusta kovin fiksua mielikuvaa.

Sijainti

Vaikka asiantuntijan työnteko ei välttämättä ole enää paikkaan tai aikaan sidoksissa, ovat 100% etätyöpaikat toistaiseksi vielä melko harvinaisia. Työpaikan fyysisellä sijainnilla näyttäisi edelleen olevan suuri merkitys työntekijän arkeen ja lokaatio painaa melko paljon vaakakupissa, kun henkilö miettii uusia uramahdollisuuksia.

Mainitse siis Linkedin-profiilissasi, millä alueella työskentelet tai missä olisit kiinnostunut työskentelemään (tai tarjoamaan palveluitasi).

Kokemustausta

Valtaosa Linkedin-profiileista on täytetty melko laiskasti. Hyvässä lykyssä henkilö on saattanut kokemusosiossa mainita joitakin titteleitään, mutta harvemmin löytyy tarkempaa tietoa esim. vastuualueista konkreettisien lukujen kera. Tämä osio on loistava tilaisuus viljellä avainsanoja titteli-kohtaan sekä tarkentaa kokemusta sen alapuolelle varatussa kentässä.

Projektit

Linkedinissä olevassa Projektit-osiossa voit tuoda esille projekteja, joissa olet ollut mukana. Tässä osiossa voit painottaa erityisesti osaamisesi kannalta tärkeimpiä projekteja, jonka kuvaustekstiin saat näppärästi upotettua myös valitsemiasi avainsanoja.

 

Jani Antero Laine on kokenut rekrytointiammattilainen, joka on erikoistunut asiantuntijoiden, esimiesten sekä johdon suorahakuun Experis Finlandin suorahakuyksikössä.