Yhtä asiaa en näiden kaikkien rekrytointiviestinnän parissa vietettyjen vuosien aikana ole ymmärtänyt: miksi työnhakijakokemukseen ei panosteta, vaikka yrityksellä on selkeä pula uusista työntekijöistä?

Olen sekä sivusta seurannut että ollut mukana lukuisissa rekrytointiprosesseissa ja asiakastapaamisissa, ja keskustellut ison joukon työnhakijoita kanssa, ja jäänyt kerta toisensa jälkeen ihmettelemään tätä rekrytoinnin paradoksia. Yritykset, joiden maine on niin hyvä, että ne houkuttelevat jo sillä hyviä työnhakijoita, pääsääntöisesti aina myös panostavat työnhakijakokemukseen, rekrytointiviestintään ja kohtelevat hakijoita kunnioittavasti ja reilusti. Ikään kuin hyvämaineisilla yrityksillä olisi liikaa menetettävää ollakseen panostamatta tähänkin osaan brändistään - sillä siihenhän kaikki lopulta vaikuttaa.

Sitten ovat ne yritykset, joiden edustajat voivottelevat, miten heidän on niin vaikea tavoittaa saati rekrytoida oikeanlaisia osaajia yritykseensä. Samaan aikaan harvoin on malttia katsoa peiliin ja pohtia, miksi näin on. Maine on muutakin kuin mainoskampanjoita, etenkin kun kyse on rekrytoinnista. Työnhakijoiden ja etenkin huippuammattilaisten houkuttelu tapahtuu aivan muita reittejä käyttäen. Ja työnhakuun jos mihin liittyvissä asioissa kavereilta ja verkostoilta kysytään mielipidettä ja kokemuksia.

Työnhakijakokemus jos mikä on se ekstra, johon ei välttämättä ole aina resursseja panostaa, mutta joka lopulta ratkaisee yllättävänkin paljon - tiedättehän "ne pienet purot ja iso joki". On helppo sivuuttaa se osa viestintää, joka ei heti näy missään, mutta vuosien saatossa nihkeästi kohdellut työnhakijat ehtivät puhua paljon ja yleensä vieläpä juurikin niille, joita yritys tavoittelee työntekijöikseen. Siinä vasta negatiivista suoramarkkinointia.

Ehkä tässäkin pätee sama kuin muussakin menestyksessä: toiset ymmärtävät ja viitsivät panostaa asioihin enemmän kuin toiset, ja tulokset ovat sen mukaiset. Ja silti ne, joiden nimenomaan pitäisi panostaa enemmän, eivät sitä tee, vaikka lopulta heillä jos jollain on eniten menetettävää.

Parempi työnhakijakokemus syntyy yksinkertaisista asioista: hyvästä ja ajantasaisesta viestinnästä sekä kunnioittavista ja kohteliaista kohtaamisista. Mieti, miltä tuntuu vaikkapa kun myyjä ei koskaan soita takaisin, vaikka on luvannut tarjouksen: siirryt seuraavaan, etkä jatkossakaan osta siltä yritykseltä.

Miten teillä panostetaan työnhakijakokemukseen?

 

Paula Narkiniemi

vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.