Monipaikkainen ja mobiili työ ovat jo nyt ja tulevaisuudessa yhä useamman työntekijän työmuoto. Mobiililla työllä tarkoitetaan liikkuvaa, paikkariippumatonta työtä, jossa henkilö tekee töitä tavoitteensa eteen osin kotona, omalla työpaikallaan, asiakkaan tiloissa tai matkalla niihin erilaisissa kulkuneuvoissa. Mobiili työ haastaa jokaisen työhyvinvointitaidot arkisella ja konkreettisella tavalla.

Mobiilin työn kuormitustekijöitä voidaan hahmottaa kuuden ulottuvuuden kautta: matkustaminen, monipaikkainen työskentely, erilaisissa kulttuureissa toimiminen, uudella tavalla rakentuva työaika, projektimainen työ sekä välittynyt vuorovaikutus ja yhteistyö (Hyrkkänen ja Vartiainen 2007, 2009). Kun työhön liittyy joitain näistä kuormitustekijöistä, kannattaa erilaisia työtapoja, pelisääntöjä ja valintoja ryhtyä tietoisesti rakentamaan.  Näissä valinnoissa on paljolti kyse sekä kulttuurisista tekijöistä että oman itsen kuuntelusta ja sen mukaan toimimisesta – oman energian kannattelutaidosta.

Tässä muutama oman itsen kanssa juteltava seikka, jonka äärellä teen itse valintoja viikoittain, välillä päivittäinkin. Hosuvuudesta osuvuuteen poimintoja:

  • Lepää työmatkoista vähintään puolet: Lueskele, kuuntele musiikkia tai juttele vieruskaverisi kanssa.
  • Mikäli pystyt, mene toiseen kaupunkiin jo edellisenä iltana – näin pystyt antamaan seuraavalle päivälle ja yhteistyökumppaneille oman osaamisen skarppina, oma itsenäni. Tuo tarkoittaa myös toisten arvostamista.
  • Älä aloita työpäivääsi lukemalla sähköpostia, se on takuuvarma tapa tuhota oma väljyys ja ajanhallinnan tunne. Tee lueskelu sopivissa väleissä 2–3 kertaa päivän aikana. Tuloksena levollisempi mieli ja aikaansaavuuden kokemus.
  • Tee työtä siellä, missä saat aikaan parhaat tulokset: Virtuaalisesti, jotta eri suunnista saadaan ihmiset ketterästi kasaan; etätyönä, kun tarvitaan ajattelulle kammioaikaa; työyhteisöissä ja omassa työporukassa, kun tarvitaan moninäkökulmaisuutta, yllätyksellisyyttä ja ryhmästä saatavaa energiaa. Tuloksena tunne kuulumisesta ryhmään sekä paljon innostavammat keskustelut.
  • Lisää taukoja työpäivään: Työpöydän ääreltä pois, jutustelu kollegan kanssa, vedenjuonti tai artikkelin lukeminen. Tauon ei tarvitse ajallisesti viedä enempää kuin 2–10 minuuttia kerrallaan.

Kun itse teen tietoisesti näitä pieniä valintoja, huomaan oman energian kasvun arjessa, pienissä tilanteissa. Energiaa riittää innostumiseen, kollegan auttamiseen töissä, väljästi ajatteluun, fokusoimiseen ja onnellisempana työn tekemiseen. Olen myös seurannut noiden pienten valintojen vaikutuksia muihin: lapset antavat mahtavasti palautetta aidosta läsnäolosta kotona, tuolloin jaksan lähteä työmatkan jälkeen iltalenkille tai möyrimään multahommiin kotipihaan ja otan töissä asiat paljon rennommin. Kokeile –joku pieni tavan muutos voi saada aikaan hämmästyttäviä vaikutuksia sinussa!

Annika Ranta
energisoija, organisaatiokonsultti, Certifed Business Coach
http://www.humap.com

Käy tekemässä mobiilin työn kuormituksen siipitesti:

http://twinegames.com/siipitesti/birds_fi.php

Tai lue lisää taukojen merkityksestä työpäivään:

http://www.hs.fi/tyoelama/a1305924030558?jako=f052c8ae500e7e375e1cab76aea3a3dc&ref=tw-share

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.