Ei viittis itteään tyrkyttää. Se ei vaan oo mun juttu. Tästä kumminkaan kauppaa tuu.

Kuulostaako tutulta? Myyminen on tyrkyttämistä, vääntämistä tai suoranaista pakottamista. Jotain sellaista, mistä sen paremmin myyjä kuin ostajaakaan ei nauti.

Harhaa. Vanhanaikainen kuva myynnistä on kuitenkin pitänyt sitkeästi pintansa, vaikka itse myyntityö on vuosien varrella muuttunut.
Nykyään lähes kaikki asiantuntijatyö edellyttää myyntiä. Aina myymisessä ei suinkaan ole kyse rahasta. Myydään ideoita ja ajatuksia, erilaista tapaa toimia. Esimies myy ideansa tiimilleen, kollega työtoverilleen. Asiakkaan ongelmaan myydään ratkaisua. Myyminen on monin säikein kiinni nykytyön dna:ssa.

Pohjimmiltaan myyminen on enemmänkin ostamisen helpottamista. Mutta entä, jos sisäinen myyjä on kadoksissa? Miten sen voisi löytää?

Esimerkiksi näin:

1. Tarjoa apua

Kun resurssit ovat tiukassa, yhä useampi tarvitsee työhönsä apua. Moni organisaatio onkin valmis ostamaan sitä ulkopuolelta. Mieti, keille oma osaamisesi olisi hyödyksi, ja tarjoa apua. Muista myös laskea työllesi hinta.

2.  Välitä tietoa

Monimutkaistuneessa maailmassa tieto on valuuttaa. Mitä sellaista tiedät, jota joku voisi tarvita? Jaa osa tiedosta ilmaiseksi ja synnytä siten muissa tarve tietää lisää. Paketoi sitten tietosi konkreettiseen muotoon ja tarjoa työpaja, artikkeli tai puheenvuoro.

3. Ehdota yhteistyötä

Jos jollakulla toisella on sama tavoite kuin itselläsi, ehdota yhteistyötä. Yhteistyössä resursseja jaetaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Parhaimmillaan yhteistyö on kumppanuutta. Sovi etukäteen, miten matkalla ja maaliin päästyä toimitaan.

4. Kehitä magneetti

Tehokas tapa myydä on luoda jotain sellaista, mikä vetää puoleensa. Magneetti voi olla energisoiva ympäristö, inspiroiva kohtaamispaikka tai sarja mielenkiintoisia tapahtumia. Lähde siitä, mikä ihmisiä jo kiinnostaa, ja vahvista sen vetovoimaa. Muista myös kertoa magneettisi hyödyt.

5. Tee pilotti

Uusien palveluiden kehittämisessä kokeilu on usein nopein tie tuloksiin. Mikset pyytäisi asiakasta mukaan pilottiin ja keräisi sitä kautta tietoa? Muokkaa sitten palvelua tiedon pohjalta ja tarjoa. Jos pilotoitu juttu on asiakkaallesi tärkeä, näkemääsi vaivaa kyllä arvostetaan.

6. Perusta kansanliike

Aikaa vievin tapa myydä on luoda visio paremmasta. Olipa kyseessä sitten oikeudenmukaisempi maailma, tasa-arvoisempi yhteiskunta tai innovatiivisempi kansantalous, kiteytä ideasi yhteen lauseeseen, kytke tarjoomasi siihen ja kutsu ihmiset mukaan. Muista, että mitä suurempi muutos, sitä enemmän tarvitaan toistoa.

Kun lopulta tarpeeksi suuri määrä ihmisiä haluaa samaa, kriittinen massa tekee tehtävänsä. Yes we can ja I have a dream ovat osoittaneet toimivansa. Mikä on sinun unelmasi paremmasta maailmasta?

Kaupat voi siis saada lukuisin eri tavoin. Opettele tuntemaan oma tyylisi ja kokeile. Ennen pitkää saatat jopa huomata että jumaleissön, tämähän on hauskaa!

 

Lisätietoa:

Parviainen, Petri. Myyntipsykologia – näin meille myydään. Docendo, 2013.

Pink, Daniel H. To Sell is Human. The Surprising Truth About Moving Others. Riverhead Books, 2013.

 

MAARETTA TUKIAINEN

Maaretta Tukiainen on tietokirjailija ja muutosvalmentaja, joka auttaa organisaatioita ja yksityishenkilöitä valjastamaan voimavaransa oman potentiaalinsa täysimittaiseen hyödyntämiseen. Maaretta uskoo myönteisen ajattelun voimaan ja yhdessä tekemisen iloon. Hänen mottonsa on Small wonders make a big difference!

Twitter @Maaretta

Instagram @maaru

http://www.maaretta.com/

http://www.hyvanmielentaidot.fi/

 

https://ot11.snstatic.fi/sites/default/files/assets/images/Maaretanlogo_0.jpg

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.