Myönnetään, että minäkin innostuin siitä. Hotkaisin kirjan yhdeltä istumalta ja ryhdyin saman tien hommiin.

Sitä ei tosin jatkunut kovin kauan. En kerta kaikkiaan pidä siivoamisesta. Vasta kun oivalsin, että minun kannattaisi ehkä soveltaa menetelmää niihin asioihin, jotka itseäni innostavat, tajusin sen voiman.

Ehdotan, että ryhdymme soveltamaan Marie Kondon menestysteosta KonMari. Siivouksen elämänmullistava taika työelämään. Kyllä, luit oikein. Paino on sanalla soveltaa. Kondon kirjan ydin on se, että kotona kannattaa säilyttää vain niitä tavaroita, jotka tuottavat iloa. Kaikesta muusta voi luopua. Ehkä samalla metodilla voisi siivota myös työpaikan toimintakulttuurin?

1. Keskittyminen

Monessa työpaikassa tuskaillaan, ettei ehditä tehdä sitä mitä pitäisi. Kuitenkin aika käytetään johonkin. Mihin se oikein menee?

Tämän kriittinen tarkasteleminen on tuottavan toiminnan A ja O. Jos teemme ns. vääriä asioita, tärkein jää tekemättä. Kun taas keskittyy siihen, mikä on tärkeää, voi jättää säätämisen vähemmälle. Tämä tietysti edellyttää, että tietää mikä on tärkeää.

Olennaista lienee ymmärtää työpaikan ydintehtävä. Villasukkatehtaassa tehdään sukkia, mediatalossa mediaa. Lisäksi on toimintoja, jotka tekevät nämä asiat mahdolliseksi. Ydintehtävään keskittyminen vapauttaa energiaa ja selkiyttää kulun kohti tavoitetta.

Apuna voi käyttää yksinkertaista kysymystä: Onko tämä tarpeellista? Tuottaako tämä työpaikallemme iloa myös jatkossa?

2. Yhteistyö

Toinen lause, jota usein kuulee konttorien käytävillä on Kaikki pitää tehdä itse. Mutta pitääkö todella?

Sen sijaan että yritämme tehdä kaiken itse, voisimme kokeilla jakamisen voimaa. Kysyä mielipidettä kollegalta, sparrata tiimin kanssa, hakea tukea samojen ongelmien kanssa painivilta.

Työelämä on verkottuneempi kuin koskaan. Yhteistyö työpaikan sisällä ja sen ulkopuolella olevien kanssa saa monen asian ratkeamaan. Lisäksi yhdessä on useimmiten hauskempaa.

Kysy siis, kenen kanssa voin tehdä tämän yhdessä? Kuka saisi iloa siitä, että tulisi mukaan?

3. Luottamus

Mutta kun siihen ei voi luottaa. Totta, ilman luottamusta on vaikea edetä. Projektit kaatuvat ja aloitteet tyssäävät, mikään ei johda mihinkään.

Luottamuksen ilmapiirissä ihminen sen sijaan tulee hyväksytyksi sellaisena kuin on, karvoineen päivineen. Taustalla on ajatus, ettei kukaan ole täydellinen. Tai toisinpäin: jokainen on täydellinen juuri sellaisena kuin on.

Ihminen johon luotetaan, kukoistaa. Luottamus onkin työpaikan liima. Se saa ihmiset sitoutumaan ja toimimaan kohti yhteistä tavoitetta.

Avain luottamukseen on luottamus. Luota, niin sinuun luotetaan.

4. Lepo

Eniten työpaikoilla kuulee puhuttavan kiireestä. Lepo on lähes kirosana. Luovuustutkimukset kuitenkin osoittavat, että huippusuorituksissa levolla on keskeinen rooli.

Onneksi levolle on löytymässä myös puolestapuhujia. Niistä kuuluisin lienee Huffington Post –verkkomedian perustaja Arianna Huffington, joka kiertää maailmalla valottamassa lepäämisen hyötyjä.

Yksi tapa lisätä lepoa on opetella pitämään tauko. Ennen vanhaan työpaikoilla pidettiin kahvitauko. Pitäisikö tauko ottaa uudestaan käyttöön ja jos, niin millainen se voisi olla?

Ehkä päätättekin kahvin sijaan mennä kävelylle tai ottaa happihypyn parvekkeella. Ehkä pidätte viiden minuutin jumpan. Mitä ikinä päätättekin, muistattehan, että ajatus juoksee sitä virkeämmin, mitä paremmin sitä huoltaa - tauoilla.

5. Ällistely

Kaikkein eniten kiirekulttuuri rokottaa ällistelyä, kykyä pysähtyä havaitsemaan sitä mikä on. Ällistelyä ei arvosteta eikä sille varata aikaa, vaikka moni keksintö on syntynyt sen seurauksena. Kyky ihmetellä on elintärkeä taito.

Lapsi ihmettelee luonnostaan, koska kaikki on sille uutta. Me aikuiset menetämme kyvyn työelämän myötä. Pysähtyminen on kuitenkin joka hetki mahdollista. Tarvitsee vain kohdentaa huomio läsnä olevaan hetkeen.

Mitä, jos tänä syksynä sanoisimme KYLLÄ näille viidelle asialle: keskittymiselle (K), yhteistyölle (Y), luottamukselle (L), levolle (L) ja ällistelylle (Ä)? Mitä hyvää siitä voisi työpaikallamme seurata?

KonMari-menetelmän ideana on säilyttää se, mikä tuo iloa. Kun sanomme kyllä sille, mikä tuo iloa, sanomme ei sille, mikä ei ole niin tärkeää. Tämä tuo elämään lisää selkeyttä, myös työelämässä.

K = Keskittyminen

Y = Yhteistyö

L = Luottamus

L = Lepo

Ä = Ällistely

Kirjallisuutta:

Dobelli, Rolf. Selkeän ajattelun taito. 52 ajatteluvirhettä, jotka on parasta jättää muiden huoleksi. HS kirjat, 2013.

Huffington, Arianna. Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder. Crown Publishing Group, 2014.

Isoherranen, Kaarina. Moniammatillinen yhteistyö. Sanoma Pro, 2006.

Maister, David H, Green, Charles H & Galford, Robert M. Luottamuksen arvoinen. Talentum, 2012.

 

Maaretta Tukiainen

Maaretta Tukiainen on tietokirjailija ja muutosvalmentaja, joka auttaa organisaatioita ja yksityishenkilöitä valjastamaan voimavaransa oman potentiaalinsa täysimittaiseen hyödyntämiseen. Maaretta uskoo myönteisen ajattelun voimaan ja yhdessä tekemisen iloon. Hänen mottonsa on Small wonders make a big difference!

Twitter @Maaretta

Instagram @maaru

http://www.maaretta.com/

http://www.hyvanmielentaidot.fi/

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.