Olet touhuaddiktion kourissa. Päässäsi junnaa rikkinäinen levy. Se ulvoo: Enemmän, lisää, nopeammin. Sille mikään ei riitä. Työsi on yhtä sätkynuken hommaa. Et ehdi mitään, kaikkein vähiten ajatella.

Kuvaus voisi olla miltä tahansa työpaikalta. Päivät kuluvat tulipaloja sammutellen, kuten sanonta kuuluu. Ennen vanhaan kiire kesyyntyi maalaisjärjellä. Lämmitettiin sauna, mentiin metsään, istahdettiin kannon nokkaan. Oli lupa ottaa tuumaustauko.

Nykypäivän näkökulmasta tämä on hepreaa. Yhä useampi kaipaa päiviinsä tilaa ajatella, mutta suurin osa työstä tehdään silti ilman. Hölmöläisten hommaa? Mahdollisesti. Miten työnsä sitten voisi tehdä toisin, järkevämmin?

1. Keskitä huomio

Rasmus Hougaardin ja Teetta Kalajon tuore kirja Tilaa ajatella esittää ratkaisuksi kaksi näkökulmaa. Ne ovat huomion keskittäminen ja avoin tietoisuus.

Huomion keskittäminen tarkoittaa, että sananmukaisesti pyrkii keskittämään huomionsa vain yhteen asiaan kerrallaan. Kun tässä onnistuu, pystyy olemaan paremmin läsnä. On siis juuri siinä missä kulloinkin on. Nämä ihmiset tässä, tämä tehtävä, ei muuta.

Tällä on myönteisiä sivuvaikutuksia. Vuorovaikutus paranee, suorituskyky nousee ja terveys kohenee. Sangen vaativatkin työt sujuvat.

2. Pysy auki

Avoin tietoisuus tarkoittaa puolestaan sitä, että havaitsee, mitä omassa mielessä tapahtuu. Kun mieli pysyy avoimena, jää tilaa valita, mihin huomionsa seuraavaksi kiinnittää. Avainsana on tietoisuus. Tietoinen valinta on touhuaddiktion kuolema.

Suurin haaste työelämässä ovat jatkuvat häiriöt. Huomiojänteemme sanotaan olevan kultakalojen tasolla. Sekunnista toiseen meitä pommittaa kiivastempoisten viestien armeija.

Tähän tuskaan paras keino on tietoinen valinta. Kun pysyy avoimena, voi myös päättää, mikä häiriö on oman huomion arvoinen. Kaikkeen ei kannata reagoida, ja mihinkään ei kannata reagoida ilman, että valitsee. Kun miettii ennen kuin toimii, saa lisää tilaa.

3. Valitse häiriösi

Häiriön yllättäessä yksi keino selvitä tilanteesta on laskea sisään- ja uloshengityksiä. Kun keskittyy tähän, muu ajattelu vaimenee. Huomion voi aina uudelleen kiinnittää vuorossa olevaan hengitykseen.

Juju piilee siinä, että mitä enemmän ajatuksiaan kontrolloi, sitä enemmän niitä tulee. Paras keino saada tilaa ajatella on hyväksyä se mitä mieleen nousee ja päästää siitä sitten irti.

Lakkaamalla ajattelemasta löytyy siis tilaa ajatella. Saa sen, mistä luopuu.

4. Hyväksy mikä on

Mitä hyötyä tästä sitten on työelämässä, jossa tehokkuus on kaiken A ja O? Tilaa ajatella väittää, että optimaalinen teho löytyy, kun ihminen on yhtä aikaa sekä keskittynyt että tietoinen. 

Se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Siksi tarvitaan harjoittelua. Aloittaa voi vaikka siitä, että opettelee ottamaan taukoja niin sanotusta käsitteellisestä tilasta.

Käsitteellisessä tilassa työaika täyttyy sanoista, ajatuksista ja tekemisestä. Sen vastakohta on havainnoiva tila, jossa vain ollaan ilman sanoja. Tuo tila on täynnä luovaa voimaa. Siitä aivot saavat energiaa. Sitä tarvitaan, jotta jaksaa.

Havainnoivan tilan hyödyntäminen on yksi kirjan tekniikoista. Niitä löytyy yhteensä kuusitoista, sähköposteihin reagoinnista tehokkaampien kokousten järjestämiseen.

Kaikkein mielenkiintoisin ajatus liittyy kuitenkin kärsimykseen. Kirja väittää, että touhuaddiktin elämä noudattaa kärsimyksen kaavaa. Sen mukaan mitä vahvemmin jotain vastustaa, sitä enemmän se sattuu. Eli numeroiksi puettuna:

Kipu (100) + Vastustus (100) = Kärsimys (200)

Kipu (100) + Vastustus (0) = Kärsimys (100)

Vastustamisen minimointi siis vähentää kärsimystä. Mitä jos jatkossa hyväksytäänkin se mikä sattuu ja mennään rohkeasti kohti? Tosiasioiden hyväksyminen kun näyttäisi olevan lyhin tie helpotukseen.

Lisätietoa mindfulnessin hyödyntämisestä työelämässä:

Rasmus Hougaard ja Teetta Kalajo. Tilaa ajatella. Tehosta työtäsi mindfulnessin avulla. PS-kustannus, 2016.

Tutkimus mindfulnessin vaikutuksesta työuupumusoireiden lievittäjänä

Mindfulness Suomi –ryhmä Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/113879685411735/918575308275498/?notif_t=group_activity&notif_id=1476077652722443

MAARETTA TUKIAINEN

Maaretta Tukiainen on tietokirjailija ja muutosvalmentaja, joka auttaa organisaatioita ja yksityishenkilöitä valjastamaan voimavaransa oman potentiaalinsa täysimittaiseen hyödyntämiseen. Maaretta uskoo myönteisen ajattelun voimaan ja yhdessä tekemisen iloon. Hänen mottonsa on Small wonders make a big difference!

Twitter @Maaretta

Instagram @maaru

http://www.maaretta.com/

http://www.hyvanmielentaidot.fi/

 

 

 

 

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.