Kun raotimme muutamassa yleisötilaisuudessa verhoa suorahaun mystiseen maailmaan ja preppasimme osallistujia oman markkina-arvon nostamisessa ja osaamisen esilletuomisessa. Osallistujia kiinnosti erityisesti, miten tullaan suorahakukonsultin "löytämäksi".

Suorahakua ohjaa toimeksiantajan tarve ja sen pohjalta tavoiteprofiili

Huolellisen ehdokasmarkkinatutkimuksen ja ehdokkaiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta toimeksiantaja odottaa ehdokkaita, jotka ovat thought leader -tasoa. Osaaminen yksin ei ratkaise sitä, kuka on ykkösehdokas. Ratkaisevia tekijöitä ovat myös sopivuus työyhteisökulttuuriin ja kyky uudistaa kulttuuria haluttuun suuntaan sekä työskentely- ja johtamistapa ja motivaatiorakenne.

Vahvan osaamisen ja kokemuksen painotuksesta johtuen suorahaku ei ole yleensä vaihtoehto sille, joka haaveilee tekevänsä jotakin ”aivan uutta”. Silloin verkostot voivat olla paras keino urahaaveen toteutumiseen.

Jäsennä osaamisesi 

Saiko suorahakukonsultti tai rekrytoiva esimies riittävän konkreettisen käsityksen osaamisestasi? Usein ei. Oman osaamisen jäsentämiseen itselle voi auttaa osaamismatriisi. Kuvittele rekrytoivasi omaan tehtävääsi loistava kollega. Mitkä ovat ne keskeiset osaamisalueet, jotka tehtävään tarvitaan? Miten painottaisit niiden tärkeyttä suhteessa toisiinsa? 

Kerro osaamisestasi konkreettisesti toimintatapaesimerkein ja kerro tuloksista, joita osaamisesi on mahdollistanut.

Esimerkiksi: ’Olen avannut yhtiön tavoitteen mukaisesti uusia markkinoita Euraasiassa paneutuvan prospektoinnin, kylmien soittojen ja sinnikkäiden keskusteluavausten kautta.  Ensitapaamisen ammattimaisuus ja asiakkaan tarpeen ymmärrys on vakuuttanut ja johtanut jatkotapaamisiin ja yhteistyön aukeamiseen. Nykyisellään liiketoiminta on alueella vakiintunut ja edelleen kasvava. Ensimmäiset hankkimani asiakkaat toimivat alalla suosittelijoinamme. Olen rakentanut alueelle toimivan verkoston, johon pidän säännöllisesti yhteyttä.’

Jutun seuraavassa osassa kollegani Annika Turunen vinkkaa, miten headhunterin haaviin varmimmin jäädään.

 

Mia Aspegrén on kasvuyritys Momentous Oy:n Managing Partner, johdon suorahaun ja kehittämisen konsultti, psykologi ja kulttuuritieteilijä.