Kierrän etsimässä askartelujani varten nahkanyöriä. Kierrän ensin liikkeet, joiden nettisivuilta olen bongannut oikeantyyppistä nyöriä heidän valikoimastaan. Haluan paikan päälle varmistaakseni oikean värisävyn ja saadakseni ammattilaisen arvion erilaisten vaihtoehtojen sopivuudesta tarpeeseeni. Siksi en tilaa sitä verkosta.

Joissakin liikkeissä ei kyseistä tuotetta ole enää varastossa tai hyllyssä oleva on ihan vääränlaista. Toisissa liikkeissä tuotteet on poistettu kokonaan valikoimasta huonon menekin takia. Yksi asia kiinnittää huomioni. Yksikään kuudesta liikkeestä ei tarjoa vaihtoehtoa tai ehdota putiikkia, josta saattaisin kyseistä tuotetta löytää. Myyjät eivät ole lainkaan kiinnostuneita kääntämään kauppaa toiseen tuotteeseen tai edes auttamaan.

Myynti on toisten ihmisten auttamista. Itseasiassa myyntitapahtuma on vain ja ainoastaan lopputulos asiakkaan auttamisesta. Asiakkaan tarpeet ja arvot on selvitetty riittävän hyvin. Asiakas palkitsee myyjän ostamalla tuotteen. Kiitollisuudenvelka syntyy pienistä asioista. Mieti vaikka tilannetta, kun ystäväsi tarjoaa sinulle kahvin kahvilassa. Muistat melko varmasti seuraavalla kerralla maksuvuoron olevan sinulla. Samalla tavalla myyjä synnyttää pienillä asioilla kiitollisuudenvelan sisällämme. Myyjä antaa vinkin, ohjaa toiselle ammattilaiselle, jos ei itse osaa tai pysty auttaa. Vähintäänkin hän vinkkaa mistä asiakas voisi kysyä.

Asiakkaan polku johtaa seuraavalla kerralla aina ensiksi paikkaan, joka auttoi, syntyi kauppaa silloin tai ei. Jokaisen myyjän ja asiakaspalvelijan tulisi muistaa seuraavat vinkit: 1. Vaikka asiakas pyytää kalikkaa X, tarkista voisiko palikka Y ajaa saman asian tai toimia soveltua jopa paremmin 2. Auta asiakastasi. Auta vaikka tuote tai palvelu ei juuri nyt ole valikoimassasi 3. Pienikin apu synnyttää kiitollisuudenvelan. Asiakas palaa aina luoksesi. ”Ei meil oo” -vastaus on samanlainen vastenmielinen lause, kuin sanoisit jokaiselle hyllypaikkaa kysyvälle asiakkaalle ”kato googlesta”. Muista jatkaa lausetta, ” Ei meil oo, mutta mielestäni Penan putiikissa on joskus ollut.”. Auta asiakasta ostopolulla eteenpäin. Kiitos seisoo aina lopussa kuitenkin, sait kauppa nyt tai et.

Kirjoittaja Pasi Rautio on myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies ja yrittäjyysvalmentaja.

Lisää Pasin ajatuksia löydät osoitteesta www.pasirautio.fi

Kommentit

16

Kirsi

Sama kokemus- aitoa nahkaa en löytänyt joten jouduin tyytymään joulu-kiireissä jäljitelmään...aidon kauppaajaa ei minulle neuvottu.

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.