Kerrotko rakentavan palautteen oikeaan osoitteeseen? Tiedossa on vain lisää ongelmia, jos negatiivinen palaute kuiskitaan vääriin korviin.

Epäkohdista voi olla vaikea mainita ja korjaavaa palautetta on haastavaa antaa suoraan. Saatamme sotkea negatiivisen palautteen lähes käsittämättömään kapulakieleen tai piilottaa sen kauniiden sanojen taa.

Pahinta kuitenkin on, kun negatiiviset asiat kerrotaan kiertoteitse toiselle kollegalle. Eikä lainkaan palautteen kohteelle.

Tästäpä se soppa syntyy, kun työyhteisössä useampi kyräilee yhden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä, mutta kukaan ei sano niistä asianosaiselle. Jopa esimiehet syyllistyvät tähän rikkinäinen puhelin -leikkiin yllättävän usein. Epäkohdista puhistaan vähän joka suuntaan, paitsi siihen oikeaan.

On melko järkyttävää kuulla omista tekemisistään lopulta joskus älyttömiin mittasuhteisiin paisuneena juoruna. Tai sisäistää vaikkapa usean vuoden kuluttua, että on tehnyt jotain jatkuvasti väärin. Ihminen ei saa tilaisuutta korjata virheitään, jos hänelle ei kerrota niistä.

Usein toivomme, että jos mainitsemme ongelmasta jollekin toiselle henkilölle, hän hoitaa ikävän palautteen antamisen puolestamme. Epäreilua sekin ja lisäksi selkärangatonta tärkeän ja vastuullisen tehtävän pakoilua.

Kerää siis rohkeutesi ja anna palaute suoraan. Muista antaa rakentava palaute asiallisesti:

1. Kohdista palautteesi toimintaan, älä henkilöön. Tavoitteena on huomauttaa väärästä toimintatavasta tai suorituksesta, ei suorittaa henkilökohtaista hyökkäystä.

2. Kommunikoi selkeästi. Älä vihjaile, töksäytä tai maalaile turhia. Kerro yksityiskohtaisesti missä mentiin vikaan ja anna myös konkreettisia ohjeita, kuinka toimia tulevaisuudessa.

3. Ole rauhallinen, asiallinen ja ystävällinen. Aggressiivista, alentuvaa ja ilkeää palautetta ei kukaan pysty ottamaan vastaan rakentavasti.

4. Keskustele, kysele ja hiljene kuuntelemaan palautteen saajan vastaus ja näkemys asiasta. Älä siis vain oksenna palautetta ja poistu.

5. Sopikaa yhdessä, kuinka vastaisuudessa toimitaan. Yritä olla jättämättä tilaa väärinkäsityksille, pyrkikää yhteisymmärrykseen.

6. Päästä aiheesta irti, kun se on käsitelty. Asiaa ei tarvitse jauhaa ja tonkia ikuisuuksia, kun kaikki ovat ymmärtäneen pointin. Jos kyse on suuremman luokan virheestä tai toimintatavan ongelmasta, voitte sopia yhdessä palautteensaajan kanssa jonkinlaisen aikajanan, jonka kuluessa näette, onko palaute vaikuttanut toivotusti.

 

 

Satu Varjonen on äiti ja freelancer-kirjoittaja, jolla on vankka tausta keikka- ja asiakaspalvelutyöstä.