Rekrytointien käydessä kuumimmillaan, lienee paikallaan kertoa muutama täsmävinkki työnhakuun. Tällä kertaa käsittelyssä on LinkedIn, tuo ammatillisen verkostoitumisen somepalvelu.

1. Täydennä profiilisi – täydelliseksi

Hyvässä LinkedIn-profiilissa käytännössä kaikki eri osiot on täytetty huolellisesti. Tämä pitää sisällään niin laadukkaan ja uskottavan näköisen profiilikuvan, selkokielisen ja kuvaavan tittelin, napakan mutta informatiivisen ”summaryn” eli kertomuksen sinusta työntekijänä, kuvaukset eri työtehtävistäsi sekä muun työnhaun kannalta oleellisen tiedon sinusta – myös sen, että haet paraikaa töitä. Kuvittele itsesi ulkopuolisen asemaan profiiliasi lukiessasi: minkälaisen kuvan annat ja kerrotko kaiken tarvittavan? Ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita, muista se profiilia täyttäessäsi. Hyviä profiileita kannattaa benchmarkata muilta oman alasi edustajilta ja ottaa ihan pokkana mallia, jos siltä tuntuu.

2. Verkostoidu ryhmissä

Liittymällä alaasi ja mielenkiinnon kohteitasi käsitteleviin ryhmiin, pääset seuraamaan alan vaikuttajien keskustelua ja osallistumaan siihen itsekin. Ryhmissä ”tapaat” näppärästi sekä mahdollisia työnantajia että rekrytoijia. Mutta vain olemalla itse aktiivinen ja osallistumalla keskusteluun tulet huomatuksi, joten rohkeasti vain mukaan juttuun: ole selkeä mielipiteissäsi ja perustele ne hyvin ja uskottavasti. Myös ammatillisen sisällön jakaminen ryhmissä on hyvä tapa aktivoitua – etenkin alkuun, jos omien mielipiteiden tykittäminen hermostuttaa.

3. Kasvata verkostoasi

Hyödynnä ”People you may know” –palvelua uusien kontaktien etsimiseen LinkedIn:stä. Mitä suuremmaksi verkostosi kasvaa, sitä helpommin vastaan tulee uusia tuttuja. En kuitenkaan suosittele lähettämään kontaktipyyntöjä sattumanvaraisesti henkilöille, joita et ole koskaan edes tavannut (kasvokkain saati somessa), vaan niille, jotka tunnistavat sinut edes jostain yhteydestä. Kontaktipyyntöä lähettäessä saateviesti kannattaa räätälöidä henkilökohtaisesti vastaanottajalle, etenkin jos kyseessä on potentiaalinen työnantaja – jäät helpommin mieleen personoidulla viestillä ja voit ”muistuttaa” vastaanottajaa siitä, missä yhteydessä tapasittekaan.

4. Jaa verkostojasi kiinnostavaa sisältöä

LinkedIn on mitä mainioin paikka osoittaa omaa aktiivisuutta ja ammatillista harrastuneisuutta jakamalla kiinnostavia sisältöjä omille verkostoille. Spämmäämään ei tarvitse ryhtyä, hyvä postaustahti on 2-4 julkaisua per viikko. Julkaisemalla sisältöjä osoitat seuraavasi omaa alaasi ja näytät aktiivisuutesi käytännössä.

5. Suosittele ja pyydä suosituksia

Suositteluiden kanssa kannattaa noudattaa vanhaa neuvoa ”jos ei anna, ei saakaan”. Kannattaa siis ensin aina suositella muita ja vasta tämän jälkeen pyytää itselleen suosituksia – niin lipevältä kuin tämä kuulostaakin, LinkedIn:ssä homma vain toimii näin. Ja vaikka se entinen pomo ei ehtisikään tai vaivautuisi suosittelemaan, kannattaa suunnata katse kollegoihin ja yhteistyökumppaneihin; työkavereiden ja muiden kontaktien suositukset ovat aivan yhtä arvokkaita ja kertovat sinusta usein paljon nimenomaan osana työyhteisöä tai jonkun tietyn projektin kautta.

6. Hyödynnä työpaikkahakua

Vaikka LinkedIn ehdotteleekin aktiivisesti juuri sinulle sopivia avoimia työpaikkoja, kannattaa niitä hakea myös itse ”Job searchin” kautta. Palvelussa oleva haku tarjoaa erilaisia rajausvaihtoehtoja työlistauksiin, joten kannattaa ottaa tämäkin hakukanava käyttöön uusia kiinnostavia pestejä bongaillessa.

7. Ole aktiivinen – jos ei anna, ei saakaan

Tämän pitäisi oikeastaan olla jo itsestäänselvyys, mutta kerrataan vielä: LinkedIn:ssä, kuten muissakin some-kanavissa, aktiivisuus kannattaa ja vie työnhaussa eteenpäin. Muista siis aidosti aktivoitua niin keskustelemaan, suosittelemaan kuin verkostoitumaankin. Vain harvaa tullaan täälläkään ”kotoa hakemaan”, joten esiin vaan rohkeasti ja omaa työnhakijabrändiä kohentamaan.

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.