Useimmat muistavat, että koulussa puhuttiin 10 käskystä. Mutta on olemassa toinen 10 käskyn sarja, joka on kaikille esimiestyötä ja johtamista tekeville hyvä ja arvokas. Itse asiassa jokaisen pitäisi kirkastaa itselleen käskyt, joita noudattaa. Tuo käskyjen kirkastaminen auttaa huolehtimaan keskittymisestä ja erityisesti tuloksen tekemisestä. Tässä kirjoituksessa käsittelen noita viittä ensimmäistä.

1. Älä odota, vaan aloita heti ja kunnolla

2. Seuraa jatkuvasti mitä ympäristössä tapahtuu

3. Poukkoilu ei ole innovointia

4. Huolehdi itsestäsi, liiku säännöllisesti

5. Tauko on paikallaan, jotta saat töitä tehtyä

Aina on oikea aika tehdä oikeita asioita oikein. Ja koskaan ei ole oikea aika tehdä vääriä asioita. Ja varsinkaan väärin. Sillä se on itseltä varastamista. Opettele siis kysymään itseltäsi, onko tämä asia oikeasti tekemisen arvoinen? Maailma muuttuu Eskosein -sanonta pitää tänään paikkansa enemmän kuin juuri koskaan. Ei niin, että muutoksia olisi enemmän, mutta koska ne ovat heti kaikkien käsissä ja niiden vaikutukset tuon takia ovat tuhatkertaiset. Jos sinä et seuraa maailmaa ympärillä, sinulta jää näkemättä kaikki hienot mahdollisuuksien ikkunat? Joku voi jopa viedä sen jutun, joka olisi ollut juuri sinun juttusi!

Innovointi on konkareiden mukaan pitkäjänteistä työtä. Ethän vaan selitä itsellesi, että asiasta toiseen hyppääminen olisi innovointia. Se on todennäköisesti seurausta siitä, että et ole tullut kirkastaneeksi itsellesi omaa tavoitettasi, suuntaasi ja polkua kohti tuota. Pysähdy hetkeksi, voit yllättyä mitä saatkaan aikaiseksi, kun energiasi menee oikeaan suuntaan. Kun ruumis on väsynyt, rasita mieltä. Kun mieli on väsynyt, rasita ruumista. Lepo aivoille ei tule tekemättömyydestä (tai no, jos olet joogaguru, niin sitten se voi onnistua), vaan siitä, että aivot saavat toisenlaista tekemistä. Tiesitkö, että tutkimukset ovat osoittaneet, että luonnossa liikkuvien aivot kehittyvät enemmän ja paremmiksi kuin muiden. Vartin kävely päivässä, luonnon helmassa, parantaa tuottavuuttasi ja innovatiivisuuttasi merkittävästi.

On mitä erilaisimpia ohjeita siitä, kuinka pitkään pitää johonkin tehtävään keskittyä. Siihen on varmasti yksilökohtaisia tekijöitä. Mutta yksi on kaikille yhteinen. Kun on ajanut itsensä uupumukseen, palautuminen vie paljon aikaa. Harjoittelulla voit päästä tilanteeseen, jossa stressitasosi laskee jo 10 minuutissa ja mielesi kirkastuu. Kun siis pidät tuon palauttavan tauon silloin kun olet vielä voimissasi. Ironman-kisaa itsensä jaksamisen kanssa ei kannata vetää joka päivä!

Saarnaanko? Kyllä, sillä hyvinvointi ja menestys lähtevät itsen johtamisesta. Ei menestyvät ihmiset ole muita älykkäämpiä (itse asiassa jos älykkyysosamäärä ylittää 120, se voi olla menestyksen este, kertoo eräs tutkimus). Menestyjät (ja hyvinvoijat) kohdentavat aikansa ja tekemisensä merkityksellisiin asioihin ja huolehtivat monipuolisesti itsestään! Mitä sinä teet? Jos haluat paremman polun itsellesi, tee se. Aloita tänään yhdellä 3 minuutin jutulla. Tee sitkeästi sitä 3 viikkoa. Sitten tuplaa se. Tee yhteensä 4 * 3 viikkoa. Sitten se onkin jo arkinen tapa ja olet saavuttanut oikeita tuloksia! Seuraavassa blogissa sitten ne loput askeleet.

Kari I. Mattila

Johtajuuden ja arjen työn tukena