Tietoinen läsnäolo (mindfulness) tarkoittaa sitä, että keskittää kaiken tarkkaavaisuutensa käsillä olevaan hetkeen. Tietoiseen läsnäoloon kuuluu hetken hyväksyminen juuri sellaisena kuin se on, arvottamatta tai tulkitsematta tilannetta.

Läsnäolon merkityksestä puhutaan paljon, koska alituinen kiire ja sen mukanaan tuoma keskittymisen puute saa meidät voimaan pahoin ja tekemään huonoja ratkaisuja. Elämme moderneja aikoja, mutta ihmisen keho on edelleen varustettu luolamiehen automaattitoiminnoilla.

Läsnäoleva työkaveri huomaa toisen eleet, ilmeet ja äänensävyn. Hän aistii toisen tunnelman ja pyrkii  kuulemaan ja ymmärtämään mitä toinen haluaa ilmaista. Kun on toiselle aidosti läsnä, oma agenda unohtuu hetkeksi. Läsnäoleva on hereillä ja myötäelää, muttei välttämättä ota kantaa tai edes avaa suutaan. Läsnäolon hetkeen mahtuu vain se mitä on NYT. Tähän hetkeen ei tuoda mennyttä eikä tulevaa, ei muita ihmisiä eikä tapahtumia.

Opettele ensin olemaan läsnä itsellesi

Läsnäolon taidossa ensimmäinen haaste on oppia olemaan läsnä itselle. Pitäisi olla malttia pysähtyä hetkeen monta kertaa päivässä, ja vain hengitellä kunnolla niin, että pallea kohoilee. Hengittelyn lisäksi kannattaa juoda lasillinen vettä rauhallisesti siemaillen, kulaus kerrallaan. Vedenjuonti edistää läsnäolon taitoa jo siitä syystä, että suuri osa ihmisistä kärsii kroonisesta nestevajeesta.

Keskittyminen on mahdollista vasta, kun solut saavat riittäväsi happea ja vettä. Pulssi tasaantuu entisestään, kun keskittyy seuraamaan hengitystä. Ajatukset saavat tulla ja mennä ilman, että niihin tarttuu tai niitä arvioi. Ympäristön äänet ja näkymät saavat olla mitä ovat. Tämä hetki hyväksytään juuri sellaisena kuin se näyttäytyy. Kun pysähtyy ja keskittyy hetkeen, aivot elpyvät ja työnteko sujuu vaivattomammin.

Kun itselle antaa tilaa palautua, jaksaa olla läsnä myös muille. Läsnäoloon riittää, että rauhoittuu ja keskittyy toiseen, on olemassa toiselle ihmiselle juuri nyt, eikä kiirehdi toisaalle. Ei tarvitse neuvoa, ei terästäytyä eikä esittää viisasta.

Hetkeen keskittymisen taito karttuu harjoituksen myötä. Vähitellen alkaa huomata kuinka monin tavoin läsnäolo näyttäytyy työyhteisössä. Hän joka on itse läsnä, tuntee helpommin toisen läsnäolon. Läsnäolo voi tuntua pelkkänä lämpimänä ja voimaa antavana energiana. Se voi ilmetä rohkaisevana katseena - ja voi olla hiljaista tukea tiukassa palaverissa. Jokaisesta tuntuu hyvältä tulla kuulluksi ja huomioiduksi.

 

Asiantuntijana: Certified Holistic Health Coach Pirkko Tavaila.

www.eatbenow.com