Kiihtyvä työtahti, YT-neuvottelut ja jatkuvat muutokset repivät työpaikan henkilöstöä moneen suuntaan. Toiset uupuvat, ja toiset saavat jatkuvasta muutoksesta lisää virtaa.

Työterveyspsykologi Annamari Heikkilä on nähnyt työssään miten univaikeudet, stressi, ahdistuneisuus sekä monenlaiset riittämättömyyden tunteet ovat arkipäivää. Oireet ovat täysin ymmärrettäviä jatkuvan muutoksen keskellä. Aivot ovat jatkuvassa ”taistele ja pakene” -tilassa, kun ihmiset vedetään äärirajoille.

Uupuminen tapahtuu salakavalasti. Henkilö saattaa kokea, että hommat hoituvat ja hän jaksaa, vaikka nukkuisikin vähän.

– Jossain vaiheessa tulee myös se päivä, kun ”kamelinselkä katkeaa”. Ennaltaehkäisy oman hyvinvoinnin ja työssä jaksamisen kannalta on todella tärkeää. Ei kannata antaa tilanteen mennä niin pitkälle, että kommunikaatio muuttuu huutamiseksi ja pieninkin vastoinkäyminen saa elämän raiteiltaan. Apua on saatavilla. Käynti työterveyslääkärillä ja lähete työterveyspsykologille, niin asiassa päästään eteenpäin, Annamari Heikkilä vinkkaa.

Muutos pelottaa

On luonnollista, että muutos pelottaa, olkoon se sitten omassa henkilökohtaisessa tai työelämässä tapahtuvaa muutosta. Jos joutuu toimimaan vastoin omia arvoja, mieli voi olla myllerryksessä, olo kireä ja ärtynyt.

– Ihmisten täytyisi enemmän uskaltaa sanoa, jos jokin asia mättää tai jos kokee, että ei selviä työtehtävistään. On hyvä miettiä omaa työtään ja tekemistään, pohtia, haluaako yrityksen logon hautakiveensä – ja mikä on oikeasti tärkeää työssä ja elämässä.

Muutosmotivaatio on voima, joka menee vaikka läpi harmaan kiven. Ja jos motivaatiota ei ole, mikään ei muutu.

­– Kun keho ja aivot ovat äärirajoilla uudet asiat tuntuvat enemmän uhkilta kuin mahdollisuuksilta. Pysähtyminen auttaa. Hengitä syvään ja laita puhelin ja tietokone hetkeksi syrjään. Anna aivoillesi lupa palautua ja olla ajattelematta yhtään mitään, Annamari Heikkilä sanoo.

Leiki aikuinen, leiki

Leikkiminen, pelit ja leikkimielisyys tekevät hyvää iästä riippumatta. Leikki toimii ajatusten tuulettajana ja työstä irtaannuttajana. Uudenlaisen perspektiivin löytäminen tuntuu hyvältä ja motivoi.

– Leikkiessä ei ehdi ajatella töitä. Pelaa palloa, lautapelejä, shakkia, tennistä, tanssi, pukeudu rooliasuihin – heittäydy mukaan siihen mikä hyvältä tuntuu, Annamari Heikkilä kannustaa.

Salliva leikkimielisyys keventää aivojen kuormaa ja antaa uusia virikkeitä. Stressi laukeaa. Ihminen myös inspiroituu älyllisesti toisista ihmisistä.

– Jos ylikuormittava stressitila jatkuu vuodesta toiseen, toipumisaika pitenee. Vuoden työuupumuksesta toipuminen saattaa kestää jopa reilun vuoden. On huolestuttavaa ajatella, mihin jo pitkään jatkunut kireä tilanne työelämässä johtaa pidemmällä aikavälillä. Mitä työuupumus ja jatkuva stressi tekee esimerkiksi kansainväliselle kilpailukyvyllemme?

Annamari Heikkilä on toiminut aiemmin myös opintopsykologina. Jo opiskeluaikana koetaan voimakkaita uupumisen tunteita ja riittämättömyyttä. Eletäänkö nyt maailmassa, jossa ihmisistä otetaan kaikki irti jo ennen työelämää?

Kun olet uupunut:

- Sanoita kokemus. Puhu ystävien ja läheisten kanssa.
- Tee oman elämäsi TOP 5 -kartta. Mitkä asiat ovat sinulle merkityksellisiä? Mitä elämästäni puuttuu?
- Pohdi millaista arvojesi mukainen hyvä elämä olisi? Miten se näkyisi tekoina sinun arjessasi?
- Laadi hyvän päivän suunnitelma. Millainen hyvä päiväsi olisi?
- Muistuta mieleesi 8+8+8 -sääntö. Sen mukaan elämässä pitäisi olla 8 tuntia työtä, 8 tuntia unta ja 8 tuntia muuta tekemistä. Miten 8+8+8 -sääntö toteutuu sinun elämässäsi?
- Arvosta nukkumista.
- Harjoita tervettä itsekkyyttä. Rakasta itseäsi ja tee asioita joista nautit.

Pohdi merkitystäsi ihmisenä ja työntekijänä. Analysoi arvojasi. Teetkö arvojesi mukaista työtä?

Asiantuntijana: työterveyspsykologi Annamari Heikkilä, Terveystalo

Teksti: Riikka Hollo Kuva: Sini Pennanen

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.