Työnhaussa hyödynnetään nyt perinteisiä ja uusia kanavia.

Työnhaussa käytetään paljon myös sosiaalista mediaa. Tämä ilmenee Sitran Työelämätutkimuksesta. Koska vain noin 25 % työllistyy avoimeen työpaikkaan, erityisesti piilotyöpaikat löytyvät usein verkostojen kautta tai sosiaalisesta mediasta.

Jopa 60 % työikäisistä on vaihtanut ammattia tai alaa työuransa aikana. Heistä puolet on opiskellut uuden ammatin tai tutkinnon. Korkeasti koulutetut vaihtavat ammattia ja alaa harvemmin.

Opinnoista uutta potkua työelämään ovat hakeneet yli kymmenen vuotta työelämässä olleet tai henkilöt, joilla on useita työttömyysjaksoja.

Sosiaalisen median kautta töitä on löytänyt 10 % vastaajista. Joukossa on etenkin nuoria, opiskelijoita ja yksinyrittäjiä. Noin 5 % kertoo, että hakija on löydetty työtehtävään sosiaalisen median kautta.

Suosituin some-kanava on Facebook. Sitä käyttää 70 % vastaajista. Työnhakuun ja työelämään tiiviimmin liittyvää LinkedIniä käyttää alle 25 %.

 

Lähde: Sitran Työelämätutkimus 2017

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.