Blogi

Työelämän hiljaiset säännöt, jotka on vaan opittava, jos haluaa edetä uralla

Paula Narkiniemen blogi, jossa aiheena työn ja työnhaun maailma.

Työelämä on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä, jotka tulevat jokaiselle eteen jossain kohtaa uraa – etenkin jos työura vie isoihin organisaatioihin ja on toiveita edetä niissä ylöspäin. Mitkä näistä pätevät lähes kaikkiin organisaatioihin ja mitä niistä voi oppia?

Hiljaiset säännöt ovat eläneet organisaatioissa yleensä pitkään ja osa on toki organisaatiokohtaisiakin ja sidoksissa kulttuuriin. On kuitenkin liuta kirjoittamattomia työelämän sääntöjä, jotka jokaisen työelämään astuvan kannattaa tiedostaa välttääkseen ilmiselvimpiä karikoita pyrkimyksissään edetä urallaan. Lisää omasi listaan!

Jos haluat edetä urallasi, kannattaa sisäistää ainakin seuraavat hiljaiset säännöt:

Yleneminen organisaatiossa vaatii suhdetoimintaa – halusit tai et. Vähissä ovat ne johtotehtävät, joissa suurin osa ajasta ei menisi verkostoitumiseen työyhteisön sisällä ja ulkopuolella. Jos siis halajat johtotehtäviin, kaiva esiin sisäisen minglaajasi ja valmistaudu myymään asiaasi niin maan perkeleesti.

Lue myös: Miten edetä uralla, jos ei halua esihenkilöksi? Vastaus on horisontaalinen urakehitys

Johdon avoin kritisointi harvoin johtaa urakehitykseen. Tämä menee vähän samaan kastiin kuin edellinen: avoimesti johtoa kritisoimalla – vaikka ihan aiheesta – harva on päätynyt parempiin positioihin, eikä ihme, ovathan johtajatkin ihmisiä herkkyyksineen. Harva johtaja nimittäin aidosti ottaa kritiikin hyvällä ja kehitysmahdollisuutena eikä koe sitä uhkana.

Tarjoa ratkaisuja älä missään nimessä kitinää. Yllättävän moni kuvittelee, että uralla etenemisen avain on epäkohtien esiin tuominen – ilman, että uhraa ajatustakaan sille, miten niitä epäkohtia voisi konkreettisesti ratkaista. Kun näitä ainaisia valittajatyyppejä on pahimmillaan talo täynnä, voi ratkaisukeskeisellä lähestymisellä erottua positiivisesti. Kiireiset pomot arvostavat kun heille tuodaan max. 2 vaihtoehtoa, joista valita ja jotka on perusteltu hyvin – se tekee päättämisestä helppoa ja hommat ratkeavat.

Älä ikinä esittele ideoita, joita et ole valmis viemään eteenpäin. Edelliseen viitaten: ei kannata viedä johdolle päätettäväksi ideoita, joihin ei itse usko tai joita ei halua edistää. Todennäköisyys sille, että juuri sitä omaa inhokkia halutaan edistää, on suuri.

Joidenkin tyyppien käyttäytymistä ollaan valmiita kestämään. ”Pena nyt vaan on tollanen, älä välitä” on rikollisen monessa organisaatiossa ja tiimissä jopa ääneen lausuttu totuus, jonka kanssa valitettavan moni todella joutuu elämään. Tiettyjen kollegoiden ja johtajien epäasiallista tai muuten kyseenalaista käytöstä ollaan yksinkertaisesti valmiita sietämään – syystä, jota kukaan ei ymmärrä. Ehkä heillä on salattuja kykyjä, tulenarkaa tietoa tai johto pikkurillinsä ympärillä muuten, sitä tarina ei kerro, mutta jotkut tyypit organisaatioissa jännästi pääsevät kuin koira veräjästä joka kerta, vaikka miten muita sapettaisi ja asiasta valitettaisiin.

Selvitä, miten talossa on tapana viestiä. Kaikkialla ei suinkaan katsota hyvällä, jos rivityöntekijä tai edes pikkupomo lähestyy suoraan isoja johtajia, saati toimitusjohtajaa. Selvitä siis alkajaisiksi, mikä on hyväksytty tapa viestiä organisaatiossa ylöspäin – ja noudata tätä oman arviosi mukaan.

Hanki hyvä ja osaava esihenkilö. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta oleellisen tärkeää jos haluat että uralla eteneminen on mielekästä ja saat tarvitsemaasi tukea. Hyvältä pomolta voi omaksua uusia asioita, käytäntöjä ja oppia paljon ammatillisesti. Hyvä pomo myös tukee urakehityksessä, ei ole mustasukkainen saavutuksistasi ja edistää etenemistäsi sillä ymmärtää sinun saavutusten satavan lopulta myös hänen laariinsa – tavalla tai toisella. Asiat sujuvat lähtökohtaisesti paremmin aina kun myös henkilökemiat kohtaavat – tätä faktaa ei kannata vähätellä. Huonoista pomoista oppii toki myös, mutta he harvoin edistävät uraasi.

Asiat sujuvat lähtökohtaisesti paremmin aina kun myös henkilökemiat kohtaavat – tätä faktaa ei kannata vähätellä.

Lue myös: Hyvän esihenkilön tuntomerkit

Opettele lukemaan kulttuurin ja jargonin rivien välistä. Aloittaessasi uudessa työssä tai saadessasi uuden pomon/tiimin, kannattaa antaa hyvin aikaa todellisen kulttuurin ymmärtämiselle. Moni kakku päältä kaunis ei ole turha sanonta mitä kulttuuriin tulee: on eri asia korostaa tiettyjä asioita organisaation virallisissa esityksissä kuin elää kulttuuria todeksi. Pomosi saattaa sanoa, että hänelle voi avoimesti antaa palautetta, mutta todellisuudessa näin ei ole – asioita, jotka oppii vain ajan kanssa seuraamalla miten ihmiset toimivat pelkän puhumisen sijaan.

Älä odota liian kauan, että organisaatio/pomo/tiimi muuttuu. Uskalla lähteä, jos alkaa tuntua siltä, että joku edellä mainituista on selkeästi urasi jarruna tai et näe kehittymiselle mahdollisuuksia. Toisinaan vaihtamalla paranee todellakin.

Lue myös: Mistä tietää, että on aika vaihtaa työpaikkaa? – 5 syytä hakea uutta työtä

Mitä kirjoittamattomia sääntöjä lisäisit listaan?