Uudenvuodenlupaukset 2017 | Oikotie Työpaikat
Kirjaudu

Kirjaudu

×

Toteuta uudenvuodenlupauksia läpi vuoden

Uusi vuosi on erilaisten lupausten aikaa, mutta monet lupauksista ovat hyvin lyhytjänteisiä. Miten sinun uudenvuodenlupauksesi edistyvät?

Uudenvuodenlupauksia kritoisoidaan lyhytjänteisyydestä. Lupaukset ovatkin usein liian armottomia. Hyvä muutostavoite on sellainen, jonka voi toteuttaa joka päivä riippumatta siitä, onnistuiko se eilen.

Lupauksissa on paljon hyvää. Tammikuussa on ihanaa innostua uudesta. Lupauksia tehdessään kannattaa kuitenkin miettiä miten lupaus kantaa yli tammikuun, koko talven, kevään ja loppuvuoden.

Älä haukkaa liian isoa palaa

Alkuvuoden lupausten ongelma on usein se, että niissä yritetään haukata liian iso pala kerralla. Massiivisen elämänmuutoksen tekeminen ei aina onnistu uudenvuodenlupauksen voimin. Lupauksen tulee istua omaan elämäntyyliin, arkeen ja olla linjassa omien tavoitteiden kanssa. Tavoite voi olla mikä vain:  selkäkipujen väheneminen, ajanvietto parhaan ystävän kanssa tai perheen kanssa vietetty aika.

Älä pelkää takapakkeja

Lupaus liikkua ja parantaa kuntoa on tutkimuksen mukaan yleisin uudenvuodenlupaus. Toiseksi suosituin lupaus on ruokailutottumusten parantaminen, ja kolmantena tuli perheen ja ystävien parempi huomioiminen.

Kun lupauksen ajattelee päätöksenä, on helpompi suhtautua vaikeisiin hetkiin. Takapakin  jälkeen on hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä tavoittelee, millaista iloa muutos tuo ja miksi haluaa jatkaa. Tavoitteet saattavat muuttua matkalla; eikä niiden tarvitse pysyä samanlaisina alusta loppuun. Armollisuus itseään ja päätöstään kohtaan kannattaa.

Liikkumisesta pakkopullaa?

Tammikuun liikuntainnostus tekee hyvää juhlakauden herkuttelun jälkeen. Armottomuuus ja pakolla liikkuminen eivät kuitenkaan tuo toivottuja tuloksia. Liikunnallista elämäntapaa tavoitellessa kannattaa muistaa seuraavat asiat:  1) Tee päätös, älä lupausta. Päätös laittaa sinut pohtimaan omaa liikuntahistoriaasi ja löytämään sieltä itsellesi ominaisia tapoja liikkua. Päätös kantaa sinut takapakkien yli ja auttaa pitämään motivaatiota yllä, 2) Tee pieniä, hyviä päätöksiä. Koko elämän laittaminen remonttiin tammikuussa johtaa helposti liikunnan ilon kadottamiseen, 3) Ole itsellesi armollinen. Pysähdy säännöllisesti miettimään, mitä liikunnalta toivot. Joskus arki ei etenekään niin kuin suunnittelit. Silloin liikunnankin tulee joustaa. Ole kekseliäs, ja löydä sinulle luontevia liikuntahetkiä, 4) Aseta itsellesi tavoite. Kun tiedät mitä liikunnalta tavoittelet, motivaatiosi pysyy korkealla.

Suomalaisten uudenvuodenlupaukset:

Lupaus liikkua ja parantaa omaa kuntoa 28 %

Lupaus muuttaa ruokailutottumuksia 15 %

Lupaus huomioida perhe ja ystävät 11 %

Lupaus pudottaa painoa 9 %

Lupaus pitää itsestä parempaa huolta 8 %

Lupaus stressata vähemmän 7 %

Lupaus vähentää alkoholin käyttöä 5 %

Lupaus nukkua enemmän 5 %

Lupaus positiivisemmasta elämänasenteesta 4 %

Lupaus oppia uutta/uusi harrastus 3 %

Lupaus lopettaa tupakointi 3 %

Lupaus nauttia elämästä 3 %

 

Lähde: Yksi elämä, suomalaisten uuden vuoden lupaukset 2015, n=2220

  • 27%
  • 73%

Kommentoi

To prevent automated spam submissions leave this field empty.