Selkäkipu on yleistynyt myös miehillä. Yli kaksi kolmasosaa suomalaisista miehistä kärsii selkäkivuista ja noin kolmasosa iskiaskivuista jossain vaiheessa elämäänsä.

Selkäkipuja voi ehkäistä esimerkiksi liikunnalla. Selkäliitto kannustaa ”Tosimiehen selkätreeni” -teemallaan miehiä liikkumaan ja huolehtimaan selästään.

– Käynnistimme liikuntateeman viime vuonna ja haluamme jatkaa sitä vuonna 2017, jotta yhä useampi mies kiinnittäisi huomiota selkänsä terveyteen ja löytäisi itselleen sopivan liikuntamuodon. Ohjattuja liikuntaryhmiä miehille on tarjolla esimerkiksi paikallisissa selkäyhdistyksissä eri puolilla maata, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio sanoo.

Selkäliiton tavoitteena on ehkäistä selkäkipuja ja niiden uusiutumista. Liitto kannustaa suomalaisia aktiiviseen selän itsehoitoon. Selkävaivoja voi ehkäistä vaikuttamalla niiden riskitekijöihin, joita ovat esimerkiksi liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja runsas autoilu.

Liikunta vähentää selkäkivun riskiä

Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus. Miesten liikkumisen tueksi Selkäliitto on tuottanut muun muassa Tosimiehen selkätreeni -oppaan, jossa kerrotaan miesten elintavoista selkäkivun näkökulmasta ja annetaan liikuntavinkkejä. Opas ja harjoitusohjeita tosimiehille löytyy Selkäliiton Tosimiehen selkätreeni -sivulla. Tosimies voi olla kuka tahansa mies, joka huolehtii selästään.

 

Lähde: Selkäliitto


Facebook: Selkäkanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.