Blogi

Tehot vai mehut irti joukkueesta? Motivaation ABC

Ihminen toimii parhaiten ja tehokkaimmin silloin, kun hän on motivoitunut. Tämä ei pitäisi olla epäselvää yhdellekään esimiehelle, koska monessa johtamiskoulutuksessa ja johtamista käsittelevässä kirjallisuudessa tuodaan esille motivaation merkitys työn tehokkuudelle.

Liian usein kuuntelin ja luin kuitenkin turhautuneena työpaikassani motivoiviksi tarkoitettuja viestejä sekä palopuheita. Jatkuvana viestinä oli, että työstämme oli saatava enemmän tehoja irti. Sisäisessä tiedotuksessa käytettiin motivointitarkoituksessa myös lausetta: ”Tehot irti joukkueesta.” Tämä kääntyi lounastauolla muotoon ”Mehut irti joukkueesta”. Työpaikassani oli yleistä tyytymättömyyttä, ilmapiiriongelmia, työuupumusta, paljon sairauslomia ja ajoittain kova vaihtuvuus. Itse irtisanouduin tästä työstä vuosien työuupumuskierteen jälkeen.

Moni muukin työntekijä turhautui näihin motivointikampanjoihin. Muistan yhden kampanjan, jossa jälleen kerran haluttiin edistää työnantajamyönteisyyttä ja positiivista ajattelua. Tiedotuskampanja pyöri isolla ruudulla taukotilassa, joten saimme osamme motivointikampanjoista myös kahvitaukojen aikana. Yksi kollega tuohtui kahvikuppinsa äärellä katsoessaan tätä kampanjaa: ”Ihan kuin oltaisiin lastentarhassa”.

Yksi perusasia ihmisen motivaatiosta oli jäänyt ymmärtämättä työnantajan puolelta: motivaatio ei synny ulkoa käskemällä tai väkinäisellä imartelulla. Motivaatio syntyy ihmisen omista arvoista, sisältäpäin. Lastentarhavertaus paljasti tärkeän asian: meitä työntekijöitä ei pidetty aikuisina ihmisiä, subjekteina, joilla oli omat muotoutuneet arvot. Meihin suhtauduttiin enemmänkin vanhan ajan kasvatusajattelun mukaisesti tyhjinä tauluina tai objekteina, joihin arvoja ja motivaatiota yritettiin syöttää ulkoapäin sisälle.

Ihmisen arvot istuvat syvällä. Ne muotoutuvat lapsuudenperheen ja muun elämänkokemuksen myötä. Suuret elämänmuutokset, kuten raskas tapahtuma, menetys tai vaikkapa lapsen saaminen voivat muokata ja muuttaa ihmisen arvoja. On selvää, että yhden työnantajan motivointilauseet eivät näitä arvoja heilauta.

Miten selvittää työntekijän arvot ja tukea hänen motivaatiota? Siinä ei tarvita muuta kuin aitoa kiinnostusta työntekijöistä ihmisinä. Työntekijältä voi kysyä: Mikä on sinulle tärkeää? Mitä haluat työstäsi? Mihin suuntaan haluat mennä? Mikä motivoi sinua? On tärkeää, että työntekijä voi kokea tulevansa kuulluksi ja nähdyksi, ja että hän voi vaikuttaa omaan työhönsä, myös työn määrään.

Tämän jälkeen voidaan yhdessä miettiä, miten työntekijää motivoivat asiat voidaan huomioida työssä niin, että työntekijän motivaatio säilyisi ja työnantaja voisi hyötyä motivoivista asioista. Tuki voi olla esimerkiksi pieni huomioiminen työnkuvassa, kouluttautumisen tai urakehityksen tukemista.

Kun työntekijä pysyy motivoituneena, hän jaksaa paremmin puurtaa työssään kiristyvässä kilpailutilanteessakin – myös ne hetket, kun työ tuntuu puuduttavalta. Motivoitunuttyöntekijä sietää väliaikaista ylikuormitustakin. Motivoituneesta joukkueesta ei viedäkään viimeisiä mehuja, vaan tiimistä saadaan kaikki tehot irti yhteiseksi hyödyksi.

Nina Nores-Syvänen

Sosionomi YAMK, NLP Practitioner, terapeutti
Kirjoittaja työskentelee terapeuttina SelkäCenterillä ja opiskelee ratkaisukeskeiseksi psykoterapeutiksi.

www.noreni.net