Vaikka meillä on käytössämme elämää helpottavia laitteita, kuten älypuhelimia, robotti-imureita ja tietokoneita, kiire, stressi ja riittämättömyyden tunne seuraavat meitä kaikkialle. Mikä neuvoksi?

Krooninen ajanpuute on ongelma, joka kuormittaa ihmisiä säännöllisesti. Tämä johtaa stressiin. Ajoittainen stressi on ihan hyvä asia, mutta krooninen, jatkuva stressi ja paine saattaa aiheuttaa myös muita, vakaviakin terveysongelmia.

Tehokas ajankäyttö vähentää stressiä ja kiireen tunnetta. Suunnitelmallisuus auttaa ajankäytön hallinnassa. On hyvä edes yrittää eritellä työ- ja vapaa-aika, ja muistaa, että kännykänkin voi välillä sulkea kokonaan. Sosiaalinen media on monelle oikea aikasyöppoö. Kirjaa siis ylös somessa käyttämäsi aika, saatat yllättyä!

7 vinkkiä tehokkaampaan ajankäyttöön:

1. Pohdi rehellisesti ajankäyttöäsi

Stressi syntyy usein tekemättömistä asioista, joten kannattaa miettiä mihin aikansa käyttää.Tarkkaile ajankäyttöäsi ja laita asiat tärkeysjärjestykseen. Kirjoita kaikki tekemisesi ylös rehellisesti joka päivä. Kirjaa ylös myös sosiaalisessa mediassa viettämäsi aika, television katseluun käyttämäsi aika jne. Listan tekeminen auttaa hahmottamaan, mihin aikasi käytät.

2. Opettele sanomaan EI!

Aina ei tarvitse vastata kyllä. Opettele sanomaan ei, ilman syyllisyyttä. Laita puhelimesi joskus kiinni, ja muista ettei sähköpostiakaan tarvitse aina lukea samantien. Asioiden kahmimisen sijaan keskity tavoitteisiisi ja paneudu yhteen asiaan kerrallaan. Kun tiedät selkeästi mihin sinulla on aikaa, voit jättää kalenteristasi pois asiat, jotka eivät ole ensisijalla elämässäsi.

3. Tee työlista

Kirjoita itsellesi työlista ja aika, joka tehtävän suorittamiseen kuluu. Huomioi myös dead linet. Näin pystyt suoriutumaan työtehtävistäsi järkevästi ja siinä järjestyksessä, kun tulee olla valmista.

4. Sähköiset välineet apuun

Hyödynnä tietotekniikan mahdollisuuksia aikataulujen, muistioiden ja osoitekirjojen tekemiseen. Unohda muistilappuset, jotka helposti hukkuvat työpöydällä. Mitä enemmän elämässäsi on lippuja ja lappuja sekä muuta sälää, sitä enemmän hukkaat aikaa asioiden etsimiseen ja organisointiin.

5. Hengitä ja venyttele

Tauota työtä venytellen, jaloitellen ja muista hengittää! Pinnallinen hengitys lisää lihaskireyksiä ja stressiä. Autolla ajaessasi tai bussissa istuessasi voit kuunnella äänikirjaa tai musiikkia, ja samalla rentoutua.

6. Täydellistä ei ole

Järjestelmällisyys on hyvästä, mutta on hyvä muistaa, että täydellistä ei ole. Kaikki tekevät virheitä. Aseta tavoitteesi järkevästi, sillä saavuttamattomissa olevat tavoitteet voivat aiheuttaa lisää stressiä.

7. Stop kiireelle!

Tehokkaan työpäivän tai ponnistuksia vaativien tehtävien suorittamisen jälkeen on aika pysähtyä. Pysäytä kiire itsellesi ominaisimmilla tavalla: rauhallinen kävely metsässä, hieronta, juoksulenkki, lukeminen… Jokaisella on omat keinonsa  kiireen pysäyttämiseen, kun niitä vain muistaa käyttää.

Vinkkien lähde: WebMD