Työnhaku käy tänä päivänä todellakin työstä. Älä tyydy perinteisiin hakukeinoihin, vaan erotu eduksesi - kampanjoi työnhaussa!

Suurin osa työnantajien saamista työhakemuksista on yhä samaa mustavalkoista massaa. Erottuminen huomataan. Työnhakija voi tehostaa työnsaantimahdollisuuksiaan esimerkiksi luomalla itselleen työnhakusivuston. Sosiaalisen median profiilit kannattaa myös pitää ajan tasalla ja panostaa myös työnhaun jälkimarkkinointiin. Työnantajia kiinnostaa saada hakijasta enemmän tietoa kuin mitä hakemuspaperissa sanotaan.

Rekrytointiprosessi on todennäköisyyksien tunnistamista ja myös riskien minimoimista. Ihmiset jotka pystyvät kertomaan itsestään niin, että he samalla minimoivat riskejä rekrytoijan mielessä, pääsevät helpommin eteenpäin.

Verkkosivut eivät silti ole työnhaussa välttämättömyys. Ammattilaisuuttaan voi tuoda esiin sosiaalisessa mediassa, kuten Twitterissä ja Facebookissa sekä oman alansa LinkedIn-ryhmissä.

Työnhaussa kannattaa laittaa persoonaa peliin työhakemusta ja cv:tä kirjoittaessa. Omaa osaamista kuvaillessa on hyvä kertoa saavutuksista ja taidoistaan, joita on elämän aikana saanut.

Kampanjoi työnhaussa

1. Ole varma viestistäsi. Mikä sinut erottaa muista ja mitä annettavaa sinulla on työnantajalle?
2. Valitse kanavat kohderyhmän mukaan. Ole johdonmukainen visuaalisessa ilmeessä ja toimintatavoissasi. Esiinny ja pukeudu siten kuin jo olisit unelmatyössäsi.
3. Työnhaku on myyntiä. Pelkkä verkkosivu harvoin tuo työtarjouksia. Kiinnostaviin työnantajiin täytyy ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.
4. Älä anna väsymyksen näkyä. Älä bloggaa tai kirjoita sosiaaliseen mediaan kirjoittavasi sadatta työhakemustasi. Jos työnhaku väsyttää, pidä taukoa.

Lähde: Reuters ja Talouselämä