T-Median vuosittaisessa Luottamus & Maine -selvityksessä listattiin Suomen kolme hyvämaineisinta yritystä.

T-Media on tutkinut suomalaisten yritysten maineen kehitystä kymmenen vuoden ajan. Viimeisen neljän vuoden aikana kansalaisten luottamus yrityksiä kohtaan on laskenut. Erityisesti vastuullisuudella ja yhtiöiden toiminnan avoimuudella, läpinäkyvyydellä sekä oikein toimimisella on T-Median mukaan tilastollinen yhteys kansalaisten luottamukseen.

Suomen kolme hyvämaineisinta yritystä ovat hissiyhtiö Kone, peliyhtiö Supercell ja elintarvikeyhtiö Fazer. Listan kolme huonomaineisinta yritystä ovat Talvivaara, Caruna ja Posti.

T-Median toimitusjohtajan Harri Leinikan mukaan kolmesta parhaasta yrityksestä voi päätellä sen, että suomalaiset arvostavat perheyrityksiä, osuustoiminnallisuutta sekä kasvollista omistajuutta.

Myös kotimaisuutta arvostetaan. Kymmenen hyvämaineisimman yrityksen joukossa on vain yksi ulkomainen yritys, Lidl.

Hyvämaineisten yritysten top 10:

Kone

Supercell

Fazer

Fiskars

OP-ryhmä

Valio

S-ryhmä

Alko

Lidl

Neste

 

Paneelitutkimus toteutettiin verkossa kesä-heinäkuussa ja siihen osallistui 4 264 iältään 15–64-vuotiasta vastaajaa.

Lähde: T-Media