Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä.

Puolet suomalaisista  eli 51 % on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa. Alueellisesti luontoa arvostetaan eniten Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Pohjanmaalla.

Suomalaisilla on vahva luontosuhde ja Suomen luonto herättää vahvaa ylpeyden tunnetta. Luonto näkyy monin tavoin myös suomalaisissa kodeissa niin materiaaleissa kuin sisustuksessa. Suomalainen puhdas luonto kiinnostaa myös maailmalla, joten siinä on vielä valtavasti käyttämätöntä markkinointipotentiaalia.

Suomalaisen mielenmaisema rakentuu Habitare-messuille

Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto osallistuu Habitare 2017 messuille osastolla KOTI - Suomalaisen kodin mielenmaisema, jossa kodin sisustuksen inspiraation lähde on suomalainen luonto.  Suuri yli 400 m2 kokoinen messuosasto jakautuu teema-alueisiin, joita ovat metsä, meri, hanki, niitty, kaamos ja tori. Osaston rakentaa ja sisustaa yli 60 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä, joille on myönnetty Design from Finland ja/tai Avainlippu-merkki. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.

Taloustutkimus selvitti suomalaisten mielenmaisemaa. KOTI-osastolle valituista teemoista parhaiten suomalaisten mielenmaisemaa kuvasi metsä (46 %). Seuraaviksi parhaiten mielenmaisemaamme kuvasivat vastaajien mielestä meri (25 %), niitty (12 %), tori (5 %) ja hanki (5 %). Vaihtoehdoista kaamos kuvasi vastaajien mielestä vähiten mielenmaisemaamme (3 %).

Suomi on metsien maa ja moni suomalainen muotoilija saa inspiraationsa sekä materiaalit metsästä. Metsä korostui erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomessa, kun taas meri kuvaa parhaiten Helsinki-Uusimaalla asuvien mielenmaisemaa.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamiin Made by Finland -kampanjatutkimuksiin. Taloustutkimuksen tekemä ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Toinen tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta huhtikuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1011 iältään 15-79-vuotiasta henkilöä.

Suomen suurin huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitare järjestetään 13.-17.9.2017 Helsingin Messukeskuksessa teemalla Huomisen koti. KOTI2017 sijaitsee näkyvästi keskellä AHEAD!-aluetta pääkäytävän varrella. Lisätietoja osastosta ja kumppaneista: www.suomalainentyo.fi/teemat/koti/

Lähde: Suomalaisen Työn Liitto

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.