Altistumme haitalliselle siniselle valolle jatkuvasti. Sitä säteilee puhelinten, tablettien ja tietokoneiden näytöistä, auringosta, keinovaloista, ledinäytöistä ja katumainoksista.  Haitalliselta siniseltä valolta suojautuminen on tärkeää, sillä se pääsee tunkeutumaan silmänpohjaan asti. 

Meri Lahtela Essilor Oy:stä vastasi sinistä valoa koskeviin kysymyksiimme.

Miksi siniseltä valolta tulisi suojautua?

Sinisen valon on todettu rasittavan silmiä ja voivan häiritä muun muassa unihormonin eli melatoniinin eritystä vaikuttaen heikentävästi unen laatuun. Se voi myös mahdollisesti vauhdittaa silmänpohjan ikärappeumaa ja olla epäsuora syy epämääräisille oireille lihaskivuista migreeniin. 

Sininen valo ”siroaa” voimakkaasti ja siten häikäisee sekä aiheuttaa kuvan epätarkkuutta. Silmät ovat kovalla rasituksella, kun ne joutuvat siristelemään ja tarkentamaan sinisen valon vuoksi. Sinistä valoa on sekä hyödyllistä että haitallista. Haitallinen sininen valo on kylmää, sini-violettia valoa. Hyödyllinen sininen valo on puolestaan sini-turkoosia.      

Mitä sininen valo aiheuttaa silmille?

Haitallinen sininen valo häikäisee ja voi siten pakottaa siristelemään. Siristely puolestaan voi aiheuttaa päänsärkyä tai laukaista jopa migreenin. Lisäksi haitallinen sininen valo voi aiheuttaa silmien kuivumista sekä väsymistä. Pitkään haitalliselle siniselle valolle altistumisen on todettu voivan aiheuttaa solumuutoksia verkkokalvolla.     

Millaisia keinoja siniseltä valolta suojautumiseen on?

Tehokkain tapa suojata silmät on käyttää silmälaseja, joissa on haitallista sinistä valoa suodattava ominaisuus. Omalta optikolta kannattaa tarkistaa, ovatko omien silmälasien linssit haitallista sinistä valoa suodattavat ja viimeistään seuraavan lasien päivityksen yhteydessä sellaiset kannattaa hankkia. Haitallista sinistä valoa suodattavia laseja on saatavana omilla vahvuuksilla ja ilman vahvuuksia. Niitä kannattaa käyttää, vaikka ei näönkorjausta muuten tarvitsisikaan. 

Haitallista sinistä valoa suodattavia laseja voi ja kannattaakin käyttää vaikka kadulla kävellessä. Näin silmät eivät altistu niin paljon auringosta säteilevälle haitalliselle valolle, mutta ympäristö väreineen ei muutu kuten aurinkolaseja käytettäessä. Mutta totta kai laadukkaat aurinkolasit ovat edelleen paikallaan silmien suojaamisessa!

Silmälasit ovat nykyään tosi kivan näköisiä ja niillä saa ulkoasuun vaihtelua ja särmää. Ne ovat sekä muotiasuste että väline huolehtia silmien hyvinvoinnista tässä yhä digitalisoituvassa maailmassa.

Kun silmälaseissa on haitallista sinistä valoa suodattava ominaisuus, saa samalla mielenrauhan siitä, että omat silmät on suojattu parhaalla mahdollisella tavalla ja on tehnyt voitavansa silmiensä hyvinvoinnin edistämiseksi.

Vinkkejä silmien hyvinvointiin tietokoneella työskenneltäessä:

- On fiksua säätää tietokoneen, tabletin ja puhelimen näyttöruudut mahdollisimman vähän häikäiseväksi.

- Katse kannattaa aika ajoin nostaa ruudusta, jotta silmän lähityöskentelyssä rasittuvat lihakset rentoutuvat.

- Silmät saavat mainion lepohetken, kun malttaa irrottaa katseen ruudusta ja katselee tuokion verran vaikka katuvilinää.

- Päätteellä paljon työskentelevän silmät saattavat kuivua. Kosteustipat ovat erinomainen apu ja niillä voi kostuttaa silmiä aina tarvittaessa.   

- Haitallista sinistä valoa suodattavat silmälasit kannattaa pitää koko ajan päässä!

 

Lähteet: 

Leid, Jean (2016) Blue Light: What are the risks to our eyes? Points de Vue: International Review of Ophthalmic Optics.

Molina, Victor Javier Garcia (2016) Blue Light: From scientific evidence to patient care. Points de Vue: International Review of Ophthalmic Optics. 

 

Asiantuntijana: Trade Marketing Manager Meri Lahtela, Essilor Oy

www.essilor.fi