Stressi on tuttu tila jokaiselle. Stressiä voivat aiheuttaa niin negatiiviset kuin positiivisetkin asiat.

Stressi on tila, joka alkaa psyykkisestä reaktiosta ja johtaa elimistön kiihtymiseen. Suuret elämänmuutokset, kuten läheisen kuolema, avioero, työpaikan vaihtuminen tai työpaikan menetys, lapsen syntymä ja rakastuminen voivat aiheuttaa stressireaktioita.

Työ stressaa

Nykypäivänä työssä koettu stressi on hyvin yleistä. Tietoa tulvii joka tuutista, ja työ on muuttunut yhä vaativammaksi. Kaikkea tietoa pitäisi lisäksi osata suodattaa ja käsitellä. Vaatimukset ovat kovat.

Kohtuullinen ja lyhytaikainen stressi ei haittaa, ja se voi parhaassa tapauksessa jopa lisätä henkilön suorituskykyä. Pitkittyessään stressi on vakava asia ja se voi aiheuttaa monia ongelmia, kuten psyykkisen toimintakyvyn vähenemistä. Kun stressi jatkuu pitkään, seuraavaksi tulevat kuvioon myös univaikeudet, muistiongelmat ja keskittymiskyvyn puute. Stressi aiheuttaa usein myös jännittyneisyyttä, ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, väsymystä sekä pelkoa ja huolta.

Terveys huolena

Pitkään jatkunut stressi aiheuttaa sydämen sykkeen ja verenpaineen nousua. Myös rytmihäiriöt ovat yleisiä stressaantuneen oireita. Paha stressitila voi aiheuttaa myös erilaisia vatsavaivoja, päänsärkyä ja huimauksen tunnetta. Stressi heikentää elimistön immuunipuolustusjärjestelmää ja altistaa helposti sairastumiselle (esim. flunssa).

Ihmiset sietävät stressiä eri tavalla. Puolustusmekanismit, kokemuspohja ja asioihin reagoiminen vaikuttavat siihen, selviytyykö hän stressaavassa ympäristössä vai kokeeko hän sen liian raskaana. Tämä selittää sen, miksi toinen uupuu pienestäkin ja toinen saa vain lisää virtaa stressaavasta tilanteesta.

Tunnista stressi ajoissa!

Stressaantunut ihminen on:

- Ärtynyt

- Jännittynyt

- Väsynyt

- Turhautunut

- Pelokas

- Uneton

- Muistihäiriöinen

- Rytmihäiriöistä kärsivä

- Levoton

- Vatsavaivainen

- Huimausherkkä

Lyhytaikaisen stressin laukaisemisessa toimivat usein liikunta, hyvä ruokavalio, riittävä yöuni, positiiviset asiat ja harrastukset sekä elämää rikastuttavat ihmissuhteet.

Vältä työuupuminen

Pitkittynyt stressi voi muuttua kuin varkain työuupumukseksi. Burn Out eli loppuunpalaminen on mahdollinen. Tällainen uupumistila ei poistu normaalilla  levolla, vaan vaatii pitkän sairausloman. Burn Outiin voi liittyä myös masennusta. Kuuntele itseäsi ja kehosi tuntemuksia ajoissa!

Lähde: HUS