Sosiaalinen media eli some on nykyään olennainen osa jokaisen yrityksen toimintaa. Some-strategia auttaa hahmottamaan miten ja mihin somea käytetään.

Hyvä ja toimiva sosiaalisen median strategia lähtee yksinomaan organisaation tarpeista eikä siitä, että ”kyllä meidänkin pitäisi olla Facebookissa.” Some-strategiaa ei kannata jättää yhden ihmisen tai tiimin harteille, vaan suunnitteluun kannattaa ottaa mukaan koko yritys. Näin saadaan yrityksen näköinen ja hyvin palveleva kokonaisuus.

Erilaisia some-kanavia voi hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa, asiakaspalvelussa tai myynnin tukena.  Somessa pärjääminen vaatii nopeutta sekä avointa ja läpinäkyvää kulttuuria. Somettajia täytyy kuunnella ja mahdollisiin kysymyksiin sekä kritiikkiin reagoida välittömästi.

Somesäännöt selviksi

Some onkin eräänlainen organisaation peili, näyteikkuna, joka pakottaa katsomaan todellisuutta silmiin. Somessa ei pärjää silottelulla ja asioiden kaunistelulla, vaan siellä on kerrottava niin kuin asia on. Myös henkilöstöä kannattaa kannustaa someaktiivisuuteen. Osaavan asiantuntijan tai innokkaan työntekijän viesti tavoittaa yleisön usein helpommin kuin yrityksen virallinen viestintä. Kuitenkin se, mitä esimerkiksi työpaikan asioista voi sanoa julkisesti, on tehtävä selväksi.

Selkeät ohjeet helpottavat somessa toimimista eikä epäselvyyksiä synny. Ohjeistaminen kannattaa perustaa kannustamiseen, ei niinkään kieltoihin.

Lähde: Talouselämä

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.