Helsingin Messukeskuksessa järjestetty kasvuyritystapahtuma Slush keräsi kokoon noin 17 500 osallistujaa 124 maasta.

Slushin toimitusjohtajana toimii 24-vuotias tuleva diplomi-insinööri Marianne Vikkula. Hän ei pidä välttämättömänä kasvattaa Slushin kävijämäärää nykyistä suuremmaksi. Tärkeintä on Slushissa on houkutella paikalle nimenomaan kasvuyrittäjiä ja sijoittajia, jotka ovat vuonna 2008 perustetun tapahtuman ydin.

Kasvuyrityksiä ja sijoittajia enemmän kuin koskaan

Messukeskukseen tuli tänä vuonna kaksituhatta kasvuyritystä ja yli tuhat sijoittajaa eli enemmän kuin koskaan. Toimittajia oli viidestäkymmenestä maasta. Slushin ydintiimistä vaihtuu vuosittain 45 prosenttia. Organisaatio on jaettu kahdeksaan tiimiin. Tiimin vastuulla voi olla esimerkiksi markkinointi, lipunmyynti, yhteistyökumppanit, tapahtumatuotanto tai puhujat.

Tapahtuman lähestyessä Slushin toimistossa on 40 palkattua työntekijää ja vapaaehtoisia. Slushiin haki tänä vuonna niin paljon vapaaehtoisia, etteivät kaikki mahtuneet organisaatioon.

Tapahtuman budjetti on runsaat viisi miljoonaa euroa – mutta todelliset kustannukset tilauslentoineen ovat vielä suuremmat. Silti tapahtuma rikkoo rajoja ja uskaltaa ottaa riskejä.

”Loska” leviää

Slush leviää ympäri maailman. Jo nyt eri puolilla maailmaa on neljä isoa ja 35 pienempää Slush-tapahtumaa. Helsingin ohella kasvavia päätapahtumia ovat Shanghain Slush (5 000 osallistujaa), Tokion Slush (4 000) ja uusimpana Singaporen Slush (2 000).

Vaikka jokaisessa Slushissa järjestelyvastuu on paikallisella organisaatiolla, ulkomaiset Slushit työllistävät myös Suomen organisaatiota. Suoraa taloudellista hyötyä ei ulkomailta Suomeen kuitenkaaan tule. Slush on vapaaehtoistyöstä ammentava yhteisö, joka edistää yrittäjyyttä. Se tuo yhteen köyhät mutta idearikkaat startupit ja sijoituskohteita etsivät taloudelliset tahot.

Lähde: Talouselämä