Haluatko menestyä ja voida hyvin? Mikset päivittäisi itseäsi hieman tehokkaampaan versioon?

Kun vuorokauden tunnit tuntuvat jälleen kerran loppuvan kesken, alkaa helposti miettiä, miten saisi itsensä toimimaan hieman nopeammin ja tehokkaammin. Vastauksia samoihin kysymyksiin ovat etsineet biohakkerit, jotka uskovat tehokkuuden ja hyvinvoinnin parantamiseen tutkitun tiedon, omakohtaisen testaamisen ja mittaamisen avulla.

Ajattelun lähtökohtana on yksilöllinen hyvinvointi, samat asiat kun eivät toimi kaikilla. Tutkimalla mikä ihmisen genetiikassa, toiminnassa ja ympäristössä vaikuttaa mihinkin, saadaan tietoa, jonka avulla voidaan puolestaan vaikuttaa kehon- ja mielen eri osa-alueisiin.

Kyseenalaista ja testaa

Proteiinirahkojen ja belfieiden ohella käsillä oleva hyvinvointibuumi tuottaa usein hämmentävän ristiriitaista tietoa siitä, mikä on milloinkin terveellistä ja suositeltavaa. Biohakkeri ja teknologia-asiantuntija Teemu Arinan mukaan ihmedieettien ja ravintosuositusten ympärillä pyörivä keskustelu on johtanut laajoihin yleistyksiin ja yksittäisten ruoka-aineiden demonisointiin – ihan turhaan.

Biohakkerien elämäntapaan kuuluu olennaisesti yleisten totuuksien kyseenalaistaminen ja omien käyttäytymismallien ja uskomusten haastaminen.

”Biohakkerointi tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden selvittää, mikä itsellä olisi se 20%, joka tuottaisi 80% tavoitelluista tuloksista. Yksinkertaisimmillaan jokainen voi muuttaa yhtä asiaa elämässään ja testata muutoksen vaikutusta esimerkiksi kahden kuukauden ajan. Muutos voi koskea ravintoa, liikuntaa, unirytmiä tai vaikkapa sosiaalisten taitojen vahvistamista”, arina sanoo.

Konkretiaa, ei kohtuuttomuutta

Arina varoittaa kuitenkin torpedoimasta projekteja liian ylirealistisilla tavoitteilla. Muutosta tehtäessä on ohjelmoitava itsensä ajattelemaan ja toimimaan uudella tavalla, mikä ei aina tapahdu hetkessä.

”Jos esimerkiksi ei ole harrastanut vuosiin liikuntaa, on hullua päättää käydä salilla kuudesti viikossa. Sen sijaan voi luvata tekevänsä päivittäin vaikka vain viisi punnerrusta ja lisätä määrää kun se sujuu vaivatta. Koskaan ei ole niin kiire, ettei tällaiseen tavoitteeseen pystyisi. Konkreettiset ja helpot tavoitteet ovat motivoivampia, kuin esimerkiksi ”täydellisen biitsivartalon” tavoitteleminen.” Suorituskyvyn parantaminen ei siis välttämättä vaadi kohtuuttomia ponnistuksia.

Appsit avuksi

Apua itsensä kehittämiseen löytyy myös uusimmasta teknologiasta. Ranteessa kulkeva aktiivisuusranneke on helppo tapa mitata päivittäisten askelten kertymistä.

Älypuhelimeen asennettavista sovelluksista löytyy apua esimerkiksi unirytmin tutkimiseen ja mielialojen kartoittamiseen.

Tarkkoja mittaustuloksia olennaisempaa sovellutuksissa eli appseissa on, että niiden avulla huomio keskittyy mitattavaan asiaan. Esimerkiksi aktiivisuusranneketta käyttäessäsi alat kuin huomaamatta liikkumaan enemmän saavuttaaksesi päivittäisen suosituksen. Mieliala-appsi puolestaan auttaa huomioimaan tunteiden ja olotilojen vaihtelua myös tavallisen arjen keskellä.

Kun puhelimen asettaa sängyn viereen yöpöydälle, uni-applikaatio arvioi syvän unen määrää reagoimalla kehon liikkeisiin. Mitä syvempää uni on, sitä vähemmän aivot ja keho tarvitsevat sitä palautuakseen päivän rasituksista. Appseista voi saada apua myös nukahtamiseen, jos kokee esimerkiksi luonnon äänet rauhoittaviksi.

Lue lisää: http://www.biohakkerit.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.