Työkyöpeli

Siivoatko työnantajan sotkuja?

3.12.2019 klo 3:52

Työelämässä täytyy joskus korjata muidenkin jälkiä. Motivaatiota kuluttaa ehkä eniten, kun itse työnantaja heittelee kapuloita rattaisiin.

Aika moni meistä päätyy joskus hoitamaan työssä myös toisten hommia. Huonosti hoidettuja tehtäviä tai virheitä löytäessään ei niistä aina viitsi huomauttaa, vaan hommat tulee hoidettua automaatiolla.

Kaikki eivät toki virheisiin ja puolivillaisesti hoidettuihin hommin tartu. Tunnollisempi tyyppi ei vain yleensä voi jättää niitä hoitamatta.

Ongelmana työpaikan toimintatavat

Lapsuksia sattuu kaikille ja on ihan joviaalia jelppiä kollegaa silloin tällöin. Toistuvana tällainen toiminta tietenkin kuormittaa ajan mittaan ketä tahansa. Työkaverille asiasta voi usein huomauttaa ilman suurempaa draamaa.

Joskus kädet sitoo tai haasteita aiheuttaa se vaikein instanssi – itse työnantaja. Ohjeistukset on saatettu suunnitella ei niin asiakasystävällisiksi tai työntekijälle turhan epäkäytännölliseksi.

Kankeista toimintatavoista kannattaa ilmoittaa. Aina ylempi johto ei yksinkertaisesti sisäistä käytännön tasolla tapahtuvia asioita samalla tavalla kuin työntekijä. Joskus kyse on ihan yksinkertaisesti epähuomiossa tehdyistä päätöksistä.

Useimmiten työnantaja arvostaa proaktiivista toimintaa ja parannusehdotuksia. Aina ei ratkaisua silti synny.

Kun työntekijä sekä asiakas kärsivät

Nappaan joskus aamiaisen patonkiravintolasta. Tai siis yritän, usein lähden kuitenkin patonkipaikasta kotiin tyhjin käsin.

Olen yleensä ensimmäinen asiakas vähän päälle yhdeksältä, eivätkä patongit ole vielä paistuneet. Saatavana saattaa olla yhtä laatua eiliseltä. Sitä, jota en voi allergian vuoksi syödä.

Mitä järkeä on avata ravintola, kun sieltä ei vielä saa ruokaa? Miksi joskus saa ja joskus ei?

Keskustelin erään paikan työntekijän kanssa ja sain vastauksen. Työvuorot alkavat vaihtelevasti puolta tuntia tai tuntia ennen avaamista. Patongit paistuvat tunnin. Valmisteluihin ja jäähdyttämiseen kuluu toki myös aikaa.

Jos saan tuoreen patongin aamuyhdeksältä, on työntekijä tullut paikalle ennen työvuoroaan valmistelemaan leivät.

Työnantaja on tässä tapauksessa laskenut, että hänelle on kannattavampaa myydä eioota aamun ensimmäisille asiakkaille kuin maksaa työntekijöille pidemmästä työajasta.

En tiedä, onko työnantaja laskenut mukaan kulut, jotka syntyvät siitä, että en asiakkaana voi enää valita kyseistä ravintolaa aamiaispaikakseni. Tai siitä, että työntekijöiden motivaatio laskee hiukan joka kerta, kun he joutuvat selittelemään asiaa asiakkaille. Kuinkakohan kauan työnantaja meinaa pitää palkkalistoilla ne tunnollisimmat, jotka tulevat palkatta töihin aiemmin, jotta voivat palvella asiakkaita niin kuin pitää?