Loma on valitettavan monien kohdalla suorittamista ja sosiaalista pätemistä. Lomakalenteri täyttyy ja loman merkitys tärkeänä hengähdystaukona hämärtyy.

Ikävintä on, jos hyvistä stressinhallintakeinoista tulee loma-aikana stressin aiheuttajia. Mehiläisen työterveyspsykologi Maija Vattulaisen mukaan lomasuorittaminen on yleinen ilmiö Suomen kesässä. Rankka urheilu ja kuntoiluvillitys jatkuu tai alkaa kiivaana heti loman alussa. Ultramaratonit, teräsmieskisat ja lukuisat muut kesätapahtumat täyttävät kalenterin. Mökillä pyöritetään lomahotellia, ja sukulaisia ja ystäviä tavataan koko talven tarpeiksi.

Lomasuorittamista lisää vielä itselle asetetut kohtuuttomat tavoitteet ja sosiaalinen paine. Lomastressin oireita ovat muun muassa jatkuva väsähtänyt olo ja palautumisen tunteen puute. Yöunet ovat rauhattomia ja lomapäivinä olo voi olla levoton ja ahdistunut.

Opettele kuuntelemaan itseäsi

Maija Vattulainen painottaa, että itseään tulisi kuunnella myös lomatoiveissa: Mikä tuottaa minulle iloa ja rentouttaa lomalla?  Elämäntilanne ja ikäkin vaikuttavat jaksamiseen. Viisikymppinen ei palaudu hektisestä lomarumbasta samalla tavalla kuin kolmekymppinen. Lomalla myös pelkkään oleiluun ja nukkumiseen on varattava riittävästi aikaa.

Lomalle onkin hyvä laskeutua hellittämällä työtahtia viimeisellä työviikolla. Läheisten ja perheen kanssa kannattaa sopia lomanviettoaikatauluista ja -tavoista ennakkoon.

Vähemmän alkoholia

Alkoholi on monelle tärkeä osa lomanviettoa ja ylikorostunut rentoutuksen keino. Alkoholin käyttötapoja ja määriä kannattaa kuitenkin tarkastella jo ennen lomaa.

Alkoholinkäyttöön liittyviä lomarutiineja voi muuttaa esimerkiksi lämmittämällä saunan tai tarjoilemalla illallisen jo alkuillasta, jolloin alkoholipitoisten juomien nauttiminen aikaistuu ja niiden vaikutus unen laatuun vähenee. Myöhään illalla nautittu pienempikin määrä alkoholia heikentää unen laatua huomattavasti.

Näin tunnistat itsessäsi lomasuorittajan:

Yöuni on pinnallista ja katkonaista  

Rauhaton olo  

Jatkuva väsymys vaivaa  

Normaali liikuntasuoritus uuvuttaa  

Kalenteri on täynnä  

Pinnaa kiristää 

 

Lähde: Mehiläinen