Suomalaisilla on seitsenkertainen riski sairastua vuodenajoista johtuvaan masennukseen.

Kevään tuoma valoisuus saa monet piristymään. Silti nopeasti kasvanut valon määrä saa toisten kehon ja elämänrytmin sekaisin, mikä aiheuttaa väsymystä, uupumusta, jaksamattomuutta ja jopa masennusta. Kevätmasennukseen hyviä hoitokeinoja ovat säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio.

Kavala kevätmasennus

Kevätmasennus voi vaivata, vaikka muina vuodenaikoina ei vastaavia oireita olisikaan. Kyse on vuodenajasta riippuvaisesta mielialahäiriöstä, jota esiintyy voimakkaan valoisuuden aikaan eli maalis–kesäkuussa. Kevätmasennuksen vastakohta on kaamosmasennus. Valon voimakkaat muutokset vaikuttavat keskushermostomme toimintaan ja aivojen välittäjäaineiden, kuten mielialaa säätelevän serotoniinin tasoon.

Kevätmasennusta esiintyy yleensä alueilla, joissa valoisuus vaihtelee suuresti eri vuodenaikoina. Pohjoisilla alueilla, kuten Suomessa, vuodenaikamasennukseen sairastutaan jopa seitsemän kertaa todennäköisemmin kuin esimerkiksi Floridassa. Pimeän aikaan serotoniinin taso laskee, kun taas valaistuksen lisääntyessä se alkaa vähitellen nousta.

Valo häiritsee unta

Pidemmät päivät ja valo houkuttelevat ihmiset valvomaan pidempään, minkä takia yöunet voivat jäädä talviaikaa lyhyemmiksi. Myös muiden virkeys vaikuttaa ja masentunutta ahdistaa entisestään.

Kevätmasennuksen oireet voivat olla samoja kuin normaalin masennuksen: mieliala laskee, ärtyneisyys lisääntyy ja itku voi tulla yllättäen. Masentunut voi kärsiä myös uniongelmista, motivaation puutteesta, voimattomuudesta ja synkistä ajatuksista. Usein kevätmasennus alkaa unen häiriöillä, kuten liikaunisuudella tai unettomuudella. Muut oireet voivat kehittyä uniongelmien rinnalla.

Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio

Mielialat vaihtelevat kaikilla päivästä toiseen, joten alakuloinen olo silloin tällöin ei tarkoita välttämättä masennusta. Silti väsymys ja alakulo tulee ottaa tosissaan. Hoitoon kannattaa hakeutua viimeistään silloin, kun toimintakyky alkaa kärsiä: jos et jaksa enää töissä tai kotona normaalisti tai ajatukset alkavat kiertää kehää.

Tärkein hoitokeino kevätmasennukseen on, että kertoo voinnistaan muille eikä jää yksin jaksamisensa kanssa. Myös terveelliset elämäntavat auttavat usein. Vähäinen liikunta altistaa masennukselle, kun taas säännöllinen ja riittävän raskas liikunta jopa suojaa masennukselta. Myös D-vitamiinin ennaltaehkäisevä käyttö syksystä kevääseen kannattaa.

Lähde: Terveystalo


 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.