Suomen suurin palkansaajajärjestö SAK vaatii nykyistä kovempaa puuttumista asiakkaiden työntekijöihin kohdistamaan seksuaaliseen häirintään.

SAK korostaakin, että työnantajalla on vastuu suojata työntekijänsä sekä puuttua asiakkaiden häiritsevään ja uhkailevaan käytökseen.

Palvelualojen ammattiliitto PAM:in kyselyyn vastanneista palvelualalla työskentelevistä naisista lähes joka toinen eli 45 prosenttia kertoi joutuneensa asiakkaan häirinnän kohteeksi. Vuonna 2015 toteutetun kyselyn mukaan häirintä on erityisen yleistä aloilla, joissa työntekijät kohtaavat humalaisia asiakkaita. Asiakkaiden häiritsevästä käytöksestä joutuvat kärsimään palvelualojen lisäksi myös esimerkiksi hoitoalojen työntekijät.

Vaikka seksuaalinen häirintä olisi häiritsijän omasta mielestä leikkiä, kyse on aina vallankäytöstä. Kaikilla työntekijöillä on ihmisoikeudet. Seksuaalise häirinnän sietämisen ei pidä olla osa mitään ammattia. SAK on julkaissut seksuaalisen ja sukupuolisen häirinnän kieltävät ohjeet, joissa annetaan neuvoja uhrille, häirintää näkevälle työtovereille sekä häiritsijälle.

Lähde: Talouselämä

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.