Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ottaa askeleen kohti myynnin tulevaisuutta avattuaan 23.10.18 Euroopan ensimmäisen tekoälyyn ja biometriikkaan keskittyneen myynnin huippulaboratorio SalesLabin Pasilan kampukselle Helsinkiin.

Kyseessä on myynnin opiskelijoille ja myynnin kehittämistä haluaville yrityksille aivan uusi tapa tutkia ja kehittää monikanavaista myyntiä, asiakaskohtaamisia sekä vuorovaikutusta.  Vastaavanlainen tunteiden merkitykseen vuorovaikutustilanteissa erikoistunut Lab on maailman parhaimpien yliopistojen joukkoon kuuluvissa Harvardin yliopistossa ja Massachusetts Institute of Technologyssä.

SalesLabin takana on pitkä yhteinen tuotekehitys Suomessa toimivien yritysten kanssa. Mukana kehitystyössä ovat olleet muun muassa Kone, Elisa, Canon ja Salesforce. Investointi huippulaboratorioon on ollut yksi Haaga-Helian tämän vuoden suurimmista.

–  Haaga-Helia on myynnin johtavana korkeakouluna Suomessa ottanut ison askeleen myynnin tulevaisuuteen perustamalla SalesLabin, jonka avulla myyjä pääsee selville siitä, mitä asiakas oikeasti ajattelee. Myyntiosaaminen on noussut yhä tärkeämmäksi globaalissa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä, jossa asiakkailla ja ostajilla on yhä enemmän valtaa ostopäätöstä tehdessään. Siksi se on Haaga-Heliassa yksi strateginen ydinosaamisalue. Vuorovaikutustaitojen oppiminen edellyttää toistuvaa harjoittelua, ulkopuolista analyysiä, palautetta ja reflektointia. Näin voimme Suomessa saavuttaa korkeatasoista myyntiosaamista ja auttaa yrityksiämme viemään jo vankkaa teknistä ja muuta substanssiosaamista menestyksekkäästi maailmalle, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun rehtori Teemu Kokko sanoo.

SalesLab hyödyntää tekoälyä käyttäviä ohjelmistoja, jotka mittaavat henkilön tunnereaktiota ja sen voimakkuutta.

– Tunnereaktioita analysoimalla saamme mahdollisuuden kehittää kaikkia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi myyntipuheita ja -esityksiä sekä verkkoasiointia. SalesLab hyödyntää tekniikkaa, jonka avulla kasvojen ilmeistä, eleistä ja pään liikkeistä teemme luotettavia päätelmiä asiakkaan tunnereaktioista. Tiedon avulla myyjä pystyy kehittämään omia vuorovaikutustaitojaan ja tarjoamaan entistä paremman asiakaskokemuksen, Haaga-Helian ammattikorkeakoulun SalesLab Manager Heidi Kock kertoo.

 

www.haaga-helia.fi