Kärsitkö työuupumuksesta? Tarkkaile näitä merkkejä ja selätä uupumus ajoissa.

Tunnista uupumus:

1. Luovuus on hukassa

Uupumuksen oireet voivat olla ihan tavallisia stressin oireita: unettomuutta, särkyä, tunneherkkyyttä, rutiininomaista pakertamista. Luovuus voi olla kadoksissa ja työn tekeminen ahdistaa.

2. Olet kiukkuinen

Työuupumus voi näkyä kiukutteluna – erityisesti läheisille. Stressaantuneena ihminen ei jaksa ajatella muuta kuin työtä jota tekee. Töistä yritetään selvitä keinolla millä hyvänsä, mutta paha olo ja väsymuys puretaan kotona.

3. Apea mieli

Tarkkaile mielialaasi; oletko apea/iloinen, myönteinen/kielteinen – pohdi, miten suhtaudut erilaisiin asioihin. Kuulostele itseäsi.

4. Väsymys, joka ei mene pois nukkumalla

Stressava työ väsyttää. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja yöheräily ovat usein merkkejä uupumuksesta.

5. Työ menettää merkityksensä

Uupumuksen pahentuessa kiinnostava ja mielekäs työ menettää merkitystään. Asenne työtä kohtaan muuttuu negatiiviseksi. Työ alkaa tuntua mahdottomalta taakalta.

6. Kroppa oireilee

Stressaantuneen sydän hakkaa ja asiat tuntuvat menevän koko ajan pieleen. Voi tulla iho-oireita, painonnousua, turvotusta. Paha olo on kokonaisvaltaista.

Näin selviät uupumuksesta:

- Mitä aikaisemmassa vaiheessa tartut uupumukseen, sen parempi.
- Tärkeintä on kartoittaa omat voimavaransa ja mielenkiinnon kohteensa. Miltä sinusta tuntuu? Jaksatko jatkaa samalla tahdilla?
- Kun tajuat uupumuksesi, keskustele sen jälkeen esimiehesi kanssa. Pohtikaa yhdessä, mitä voisitte tehdä työpaikalla uupumisesi voittamiseksi.
- Muista lepo, liikunta ja sosiaalinen elämä. Levon lisäksi mielekkäät kohtaamiset ystävien ja rakkaiden kanssa ovat tärkeitä. Anna aikaa levolle, liikunnalle ja sosiaaliselle elämälle.