Kevään tuoma valo houkuttelee työpäivän jälkeen ulos. Ulkoliikunta kannattaa, sillä ulkoilmassa vietetyt hetket tekevät tutkitusti hyvää sekä mielelle että keholle.

Suurin osa ajastamme kuluu neljän seinän sisällä töissä ja usein myös vapaa-ajalla. On hyvä muistaa, että ihminen on tehty liikkumaan. Kevätauringon tuomat mahdollisuudet ulkoliikuntaan kannattaa siis hyödyntää.

Liikkuminen on ihmiselle luontaista ja vähentää riskiä moniin sairauksiin. Lisäksi liikunta on unen ja terveellisen ravinnon ohella keskeinen tekijä työstä palautumisen ja levon kannalta. Kevät on loistava aika lähteä luontoon liikkumaan, ja sisätreenitkin voi siirtää ulos.

Ulkona liikkuminen auttaa jaksamaan

Liikunta auttaa jaksamaan ja kuormittaa kehoa monipuolisesti. Raikas ulkoilma ja luonnonläheisyys lisäävät tutkitusti henkistä hyvinvointia ja tuovat energiaa. Esimerkiksi metsäpoluilla kävellessä alaraajat ja keskivartalon lihakset kuormittuvat monipuolisesti ja samalla koordinaatio sekä motoriikka saavat harjoitusta.

Kevään edetessä voi ulkona tehdä muutakin kuin kävellä tai juosta, esimerkiksi meloa tai tehdä lihaskuntoharjoitteita luonnossa. Tärkeintä on löytää juuri itselle ominaisin ja mukavin tapa liikkua.

Kiireiselle hyvä vaihtoehto on kävely- tai juoksulenkki aamulla ennen töihin lähtöä. Myös työmatkapyöräily tai -kävely on hyvää liikuntaa.

Huonoa säätä ei ole

Oikeanlainen vaatetus on liikuntakokemuksen kannalta oleellista, niin sää ei haittaa. Luonnossa liikkuessa myös rasitusvammojen todennäköisyys on pienempi, kun yllä on asianmukainen varustus.

Joskus on vaikea saada itseään sohvalta ylös ja ulos, vaikka vaatetus ja kelikin olisivat kohdallaan. Asenne onkin ykkösjuttu.

5 vinkkiä ulkona liikkumiseen:

1. Mene luontoon. Luonnon hiljaisuudessa liikkuminen laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja rauhoittaa kehoa. Myös mieli lepää.

2. Hengitä keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Raikas ulkoilma virkistää oloa ja syvään hengittäminen rentouttaa.

3. Kohenna kuntoa monipuolisesti. Ulkona liikkuminen kuormittaa kehoa monipuolisesti. Kokeile eri liikuntamuotoja.

4. Pukeudu oikein. Oikeanlainen vaatetus parantaa viihtyvyyttä kaikissa säissä.

5. Keskity hyvään fiilikseen. Motivoi itseäsi palkitsevalla tunteella, jonka saat liikunnan jälkeen.


Asiantuntijana: Yleislääketieteen erikoislääkäri, Jaakko Halonen, Terveystalo.