Tässä muutama vinkki ryhdin parantamiseen kotona ja toimistossa.

- Seiso ja venyttele käsiä pään yläpuolella

- Kiedo kädet oman vartalosi ympärille ja “halaa”. Pidä hetki. “Halaa” ja suorista vuorotellen.

- Liiku säännöllisesti ja pidä selkärankaa tukevat vatsalihakset vahvoina.

- Valitse kengät, jotka tukevat jalkaa ja ovat miellyttävät. Korkokengät eivät ole paras vaihtoehto selkää ajatellen.

- Katso itseäsi peilistä ja kiinnitä huomiota ryhtiisi, niin et unohda sitä.

- Kanna taakat repussa, mutta kiinnitä huomiota repun tukeen ja materiaaliin.

- Panosta ergonomisiin toimistokalusteisiin mahdollisuuksien mukaan.

- Istu selkä kiinni tuolissa. Polvien tulisi olla lantion korkeudella. Käytä tarpeen mukaan lisätukena pientä tyynyä (selän takana).

- Säädä työpiste kyynärpäiden korkeudelle. Sähköpöytä on hyvä hankinta!

- Älä kurkottele nähdäksesi tietokoneelle. Säädä näyttö niin, että ruudun keskiosa on silmien korkeudella.

- Älä jännitä hartioita!

- Tauota työtä, kävele ja venyttele!

- Nuku kyljelläsi tai selälläsi. Vatsallaan nukkuminen voi tehdä hallaa selälle.

 - Laita tyyny polvien alle, jos selän asento tuntuu makuuasennossa oudolta.

- Kokeile ergonomista tyynyä. Saatat yllättyä!