Työnhaku

Rekrytointi käy kuumana – oletko valmis?

21.5.2019 klo 4:49

Kesälomat lähestyvät, mutta samalla myös rekrytointi käy kuumana. Moni miettii kesän aikana työpaikan vaihtamista – ja joku vaihtaa paikkaa heti lomien päätyttyä.

Työpaikkoja on nyt tarjolla mukavasti. Tilastokeskuksen mukaan avoimia työpaikkoja oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 63 100, kun vuotta aiemmin määrä oli 60 100.

Osa-aikaisten työpaikkojen osuus kaikista avoimista työpaikoista pieneni viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna.

Kokosimme 3 vinkkiä työnhakijalle ja työnantajalle kesä- ja syyskauden rekrytointisesonkiin.

Työnhakija:

1. (Passiivisen) hakijan profiilit kuntoon

Mikäli olet passiivinen työnhakija ja lähinnä vasta tiirailet uusia uramahdollisuuksia, kannattaa viimeistään nyt viilata työnhakuun liittyvät some-profiilit ja cv esittelykuntoon. Koska myös työnantajat ovat aktiivisia tähän aikaan vuodesta, kannattaa kaikki työnhakuun liittyvät paperit ja someprofiilit laittaa hyvissä ajoin kuntoon. Vasta tämän jälkeen on aika kirjoittaa työhakemuksia. Sama pätee tietysti myös aktiivisiin työnhakijoihin.

2. Kartoita omat erottautumiskeinosi

Työnhakijoita on paljon liikkeellä, joten massasta erottautuminen kannattaa. Mieti, mitkä ovat parhaat puolesi hakijana, missä olet hyvä ja mitä persoonassasi on sellaista, että työnantajan ei kannata ohittaa hakemustasi. Tämän pohdinnan jälkeen hakemustenkin tekeminen käy helpommin, kun tiedät jo mitä puolia itsestäsi kannattaa korostaa.

3. Muista valmistautuminen

Rekrytointiprosessin edetessä haastatteluvaiheeseen, eteesi tulee mitä todennäköisimmin videohaastattelu, sillä sen verran ne ovat jo yleistyneet. Videohaastatteluun kannattaa valmistautua ja miettiä etukäteen, mitä haluat sanoa sen sijaan että jutustelet niitä näitä. Jokaista kysymystä varten kannattaa miettiä muutaman kohdan lista asioista, jotka haluat kertoa. Jos vastausten antamisen jälkeen on epävarma olo, tee video uudelleen. Muista, että videohaastattelu on työnantajan ensimmäinen face-to-face -kontakti sinuun, vaikka et itse työnantajaa näekään.

Työnantaja:

1. Kokeile jotain uutta juttua

Rekrytointityökaluja riittää ja uusia juttuja tulee eteen tämän tästä. Mitä jos kokeilisit  rohkeasti jotakin uutta? Aloita vaikka jostakin pienestä muutoksesta, tärkeintä on, että aloitat.

2. Panosta työnhakijakokemukseen

Omaa rekrytointiprosessia on hyvä aika ajoin tarkastella kriittisesti ja käydä se yksityiskohtaisesti läpi: miten hakijaa kohdellaan eri vaiheissa, miten vuorovaikutus rakentuu ja minkälainen fiilis prosessista jää päällimmäiseksi mieleen. Ota prosessi tarkasteluun ja tee tarvittavat korjaukset – näin et pelota hyviä hakijoita turhaan pois huonolla työnhakukokemuksella.

3. Yksittäisistä kampanjoista toimivaan kokonaisuuteen

Sen sijaan että rakentaisit vuoden rekrykampanjat aina yksittäin ja erillisinä lähtöinä, panosta ns. punaisen langan löytämiseen ja suunnittele koko rekrytointivuodelle  työnantajamielikuvaa tukeva kokonaisuus, jota erilliset kampanjat tukevat.