Uskotko, että pukeutumisella on merkitystä siihen, miten kanssaihmiset näkevät sinut?

Pukeutumisella on merkitystä siihen, miten sinuun suhtaudutaan esimerkiksi työhaastattelussa tai uudella työpaikalla. Ihmiset vetävät helposti erilaisia johtopäätöksiä ihmisestä ja hänen persoonastaan pukeutumisen perusteella. Se onkin luontevaa, sillä ihminen jota emme tunne, on täysi mysteeri ja ihmisluonteeseen kuuluu tietynlainen analysointi.

Työpaikalla ns. kulissien takana on helppo pukeutua rennosti ja se on usein sallittua. Mutta asiakkaiden kanssa toimiessa on hyvä miettiä hieman tarkemmin mitä päällensä laittaa. Asiakas arvostaa hyvin pukeutunutta yrityksen edustajaa ja luo omat johtopäätöksensä kokonaisuudesta.

Vaikka kuinka asettaisi asian etusijalle, ihmisen ulkokuori ja pukeutuminen, eleet ja ilmeet vaikuttavat siihen miten asiat näemme. Useimmilta pukeutumisen unohtaminen ei edes onnistu. Lähes kaikki muodostavat – osaksi tiedostamatta – kuvan toisesta juuri vaatteiden perusteella.On hyvä muistaa, että tämä vaatteista saatu kuva ihmisestä voi mennä myös totaalisesti harhaan!

Tyyli on tärkeä

Hyvä arkinen työtyyli paljastaa ihmisen tyylin ja antaa vaikutelman, että ihminen on kiinnostunut itsestään, työstään ja pukeutumisestaan. On siis hyvä harkita tarkkaan, miten mihinkin tilanteeseen pukeutuu. Joskus on hyvä jopa provosoida, mutta sekin pitää osata tehdä tyylillä.

On tutkittu, että taitavat pukeutujat saavat myytyä tuotteitaan enemmän kuin sellaiset, jotka eivät osaa käyttää pukeutumista hyväksi työssään. Ensivaikutelma on siis edelleen tärkeä osa myyntitapahtumaa.

Taitavan pukeutujan salaisuus piilee siinä, että hänen vaatteensa sopivat asiakasyrityksen henkeen, eivätkä ne ärsytä ketään. Konepajalle ei kannata pukea pukupaitaa eikä pukua. Toisaalta myös epäsiisteys on tietynlainen viesti. Epäsiisteys viestii, että henkilö ei huolehdi itsestään, josta asiakas päättelee, ettei hän huolehdi hänestäkään.

Myös asiakkaan vaatteilla on väliä

Myös asiakkaan kannattaa miettiä, minkälaisissa vaatteissa hän menee esimerkiksi pankkiin. Jos vaatteet ovat resuiset, uskottavuus kärsii. Liian koreista tamineista syntyy ristiriita – ylipukeutuinenkaan ei ole hyvä.

Pukeutuminen kannattaa pitää muodollisena. Kannattaa valita hyvälaatuisia vaatteita, mutta niistä ei kuitenkaan saa näkyä tuotemerkkiä. Laatu kyllä huomataan. Kun vaihtuvuus työpaikoilla on tänä päivänä suurta, yrityksen tyylin omaksuva hakija on vahvoilla.

Lähde: Talouselämä

Kommentit

31

Tyylistä viis, siisteys ja asiallisuus on tärkeämpää

Siisti tilanteeseen sopiva pukeutuminen riittää, ovat tyylikonsultit mitä mieltä hyvänsä. Ennen kaikkea pitää tuntea olonsa hyväksi niissä vaatteissa, mitä onkaan päällä. Näkyyhän se, jos on epämukava olla. Kaikki ihmiset eivät aina pysty etiketin mukaan edes pukeutumaan. Mietitään vaikka illallisjuhlia, jonne tulisi laittaa pitkä iltapuku. Tai business neuvotteluja, jonne kaikki muut laittavat jakkupuvun. Kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti mahdu tuollaisiin jäykkiin materiaaleihin. Tai valmisvaatteiden valmistajat eivät ota kaikkia asioita huomioon materiaaleissa ja mittasuhteissa, mika toisi lisää mahdollisuuksia. Pitääkö nämä siis sulkea ulos tilaisuuksista pukeutumisongelman takia? ps en muuten puhu pelkästään valtavan lihavista ihmisistä, vaan myös ns. normaaleilla voi olla tämä ongelma. Kertoo myös aika paljon tästä maailmasta ja liike-elämän arvomaailmasta, jos pitää lukea henkilön myyntitaidot tai ostokyvyt heti päältä päin. Taitaa olla silloin enemmän vikaa omissa ajatuksissa kuin pukeutumisessa välttämättä. On muuten mahdoton tietää mikä ketäkin ärsyttää. Voin sanoa, että jos minun luo tulisi myyjä, joka on pukuun pukeutunut, olisi se minusta ylipukeutunut. Jos taas kohtaisin tavallisemmin pikkutakkiin ja farkkuihin pukeutuneen, olisi vastaanotto miellyttävämpi sekä uskottavampi. Jos tämä pukeutumiskysymys on siis myyjälle tai ostajalle ongelmallinen, pitäisi ensin tutkia ehkä omia uskomuksiaan kuin odottaa toisilta jotain tietynlaista.
25

Eipä mitään uutta

Ja jutun kuvituksena henkaririvistö rättejä. Just. Jutun informaatioarvo nolla. Kun ihmistä ei tunneta, niin tietenkin iästä, ulkonäöstä ja pukeutumisesta arvioidaan ihmisen statusta ja asemaa/paikkaa organisaatiossa sekä vaikutusvaltaa. Joillakin ammattiryhmillä on lähestulkoon oma pukukoodinsa (esmes koodarit, it-nörtit, investoijat, kv. bisneksen ylin johto, opettajat, yhden miehen konsulttifirmayrittäjät jne).

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.