Monet kiinnostavista työpaikoista eivät koskaan tule julkiseen hakuun.

Siksi oikeaan hetkeen ajoitettu hakemus voi olla työelämän lottovoitto molemmille osapuolille.

Sitran vuonna 2017 tekemän laajan työelämätutkimuksen perusteella vain yksi neljästä haastatellusta oli löytänyt työnsä julkisen hakemuksen perusteella. Erilaisten arvioiden mukaan työmarkkinoilla olevasta työstä piilotyöpaikkoja on jopa 75%.

Manpowerin rekrytointikonsultti Tytti Salo valmentaa työttömiä työnhakijoita ja kehottaa heitä etsimään piilotyöpaikkoja aktiivisesti.

– Koska rekrytointi on aikaa vievää ja kallista, monet työpaikat eivät koskaan tule julkiseen hakuun, vaan yritykset hyödyntävät ensisijaisesti omia verkostojaan osaajien löytämiseksi. Siinä missä työpaikkailmoituksiin vastaa satoja ihmisiä, oikealla hetkellä löydetty tilaisuus voi johtaa työpaikkaan ilman kilpailua, Salo sanoo.

Aina kannattaa avata suunsa

Usein piilotyöpaikat syntyvät myös yrityksille yllätyksenä. Niitä syntyy kun ihmiset vaihtavat yllättäen työpaikkaa, jäävät sapatille, sairaslomalle, eläkkeelle tai siirtyvät toiseen tehtävään talon sisällä. Myös uuden strategian määrittely tai painopisteen muutos voi luoda tarvetta uudelle osaamiselle. Kaikki yritykset eivät myöskään halua rekrytoida julkisesti, koska silloin ne paljastavat suunnitelmiaan kilpailijoille.

Koska suosittelut ja omat verkostot ovat usein nopein tapa samat arvot jakavien ihmisten löytämiseen, on verkostoituminen yksi työnhaun ykkösmetodeista.

– On todella suositeltavaa seurata kiinnostavien yritysten tai toimialojen tapahtumia eri medioista. Esimerkiksi kasvuun ja uudistumiseen liittyvät uutiset kertovat usein työvoiman tarpeesta. Ihmisiä kohdatessa on hyvä kertoa mistä on kiinnostunut, eihän koskaan tiedä, keneltä voi saada hyödyllistä tietoa, Salo sanoo.

Piilotyöpaikan hakemista voi verrata avoimen hakemuksen kirjoittamiseen. Siinä missä työpaikkailmoitukseen vastaavan tulee osoittaa sopivansa ilmoituksen profiiliin, voi piilotyöpaikan hakija lähteä liikkeelle omasta kiinnostuksesta ja siitä, kuinka oma osaaminen palvelisi yrityksen tavoitteita.

”Nyt on tekijän markkinat”

– Hyvä tapa lähestyä potentiaalista työnantajaa on kohtelias lyhyt sähköposti ja soitto perään, StaffPointin toimialajohtaja Harri Apell sanoo.

Teollisuuden- ja rakentamisen toimialaan keskittynyt Apell pitää nykyisiä työmarkkinoita työntekijöiden markkinoina. Esimerkiksi rakennusala vetää nyt paremmin kun vuosiin ja osaavaa väkeä koulutetaan etenkin työn johtotehtäviin liian vähän.

– Alalla on niin kova pula osaajista, että yritykset etsivät talentteja jatkuvasti, ei vain  työpaikkailmoitusten kautta. Kun sopiva henkilö löytyy, hänet yleensä palkataan heti. Osaajapulan takia monet yritykset tarttuvat potentiaalisiin tekijöihin ja kouluttavat heitä itse eteenpäin.

Apellin mukaan tärkeintä oman osaamisen myymisessä on saada yhteys oikeaan henkilöön. Kiinnostavista tehtävistä vastaavan henkilön nimen voi selvittää esimerkiksi työpaikkailmoituksista, tiedotteista tai muista yritystä käsittelevistä uutisista. Myös rekrytointiyrityksillä on usein hyvä käsitys tietyn alan tilanteesta ja työvoimaa etsivistä toimijoista.

– Monella yrityksellä on hiljainen tilaus osaajien rekrytoinnista. Siksi avoimen hakemuksen tekeminen kannattaa. Tässä tilanteessa kaikki hakemukset käsitellään varmasti, Apell sanoo.

Tartu rohkeasti luuriin

– Nettiä ja tekoälyä hyödyntävät, yrityksiä ja tekijöitä yhteen tuovat palvelut yleistyvät jatkuvasti. Niidenkin takia piilotyöpaikkaa etsivän kannattaa pohtia ensisijaisesti omaa osaamistaan, arvojaan ja sitä, missä haluaisi työskennellä, projektipäällikkö Johanna Laitinen Spring Houselta neuvoo.

Vaikka oikea kontakti löytyisi, moni arastelee ns. kylmäsoittoa tuntemattomalle ihmiselle. Sähköposti on hyvä jäänrikkoja, jonka perille tuloa on luontevaa tiedustella puhelimessa. Sen jälkeen on helpompi kysellä yrityksen suunnitelmista, rekrytarpeista ja siitä, millaista osaamista  tarvitaan.

– Aina yritykset eivät tosin tiedä itsekään, mihin kaikkeen tekijää tarvitaan. Sen sijaan puhutaan, että olisipa meillä joku osaisi tämän. Tällaiseen tilanteeseen osuva yhteydenotto ratkaisee pulman nopeasti. Yrityksiä kontaktoidessa kannattaa siis aina miettiä, millaisia haasteita niillä voi toimialallaan olla ja miten oma osaaminen voisi niitä ratkoa, Laitinen sanoo.

Aina kaikki ei tapahdu hetkessä. Vaikka työtä ei heti olisi, henkilökohtainen kontakti voi jättää muistijäljen, joka nousee rekrytoijan mieleen kun tilanteet muuttuvat.                                                                                                        

Pikaohjeet piilotyöpaikkajahtiin

Viritä LinkedIn-profiilisi huippukuntoon.

Osallistu tapahtumiin ja kerro tapaamillesi ihmisille mistä olet kiinnostunut.

Seuraa tarkkaan toimialasi talousuutisia, nimitysuutisia, kotisivuja ja somekanavia.

Opettele lukemaan rivien välistä.

Ota rohkeasti yhteyttä mielenkiintoiseen yritykseen ja kysele heidän tarpeistaan. Ehdota  tapaamista. Myy osaamisesi heidän haasteidensa kautta.

 

Anna Väre

Kommentit

5

Asf

Itsin laatoitusja kirvesmeihen homma ja olen ammattilainen
3

Asf

Itsin laatoitus ja kirvesmeihen homma ja olen ammattilainen ja asun ESPOOSSA.
2

mta

Työnhaku on jo pitkään elänyt murroksessa, missä verkostoitumisen tärkeys korostuu entisestään mutta tärkein yksittäinen osio on itse työttömän aktiivisuus kohdistettuna sellaisiin asioihin mitkä ovat tärkeitä koko työnhaun prosessissa. Työnantajalle voi merkitä paljon, jos hän CV:ta lukiessaan tietäisi miten paljon kyseinen henkilö on uhrannut aikaa etsiessä hänelle mielekästä työtä.

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.